Citat Ursprungligen postat av marcus_ Visa inlägg
Efter jag stängt av QoS så har jag fått detta felmedelande x antal gånger:
“There is something alive with the ip 192.168.0.3 in your network which is not a Dreambox. DreamUP may not work properly.“

Sedan i loggen:
Box doesn't answer, attach aborted!
Ping result: NOT OK!!!

Kollade för säkerhetsskull att det är rätt ip med min Vaio. Kopplar jag den på samma nätverkskabel och gör en ny sökning i netscan så kommer det upp V-VAIO under Host Name på ip 192.168.0.3 alltså det ip som jag använder för att connecta med boxen.
Så varför säger DreamUP att det inte är en dreambox den pratar med?

Ska prova med alternativ 1 imorgon med statisk ip. Nu är jag less på det här för stunden. Tack så länge!
Du kan inte kolla IP-adressen på det viset. IP-adressen är inte knuten till en viss nätverkskabel eller en viss port på switchen/routern. IP-adressen är knuten till mac-adressen på utrustningen så även om du hade haft .3 på Dreamboxen så hade du inte fått .3 på PC:n när du kopplade in den på samma sladd.

Om du använder DHCP vilket så gott som alla hemanvändare gör så är inte heller knytningen mellan IP-adress och mac-adress fast utan kan ändras av routern. Det är din router som delar ut IP-adresser till burkarna på nätet. Kolla i din router vilka IP-adresser som är utdelade. Det kan du se i routerns menyer under DHCP clients eller liknande. Försök lista ut om någon av dem är Dreamboxen.

Sätt dig sedan vid PC:n, ta upp ett kommandofönster och skriv
ping <ip-adress>
för varje misstänkt IP-adress. Om du får svar så gå och dra ut nätverkskabeln till Dreamboxen. Kolla med ping igen att du inte längre får svar. Sätt i nätverkskabeln till Dreamboxen och kolla igen med ping att du nu får svar igen. När du hittat Dreamboxens IP-adress så ska svar på ping försvinna när du drar ut nätverkskabeln till Dreamboxen och komma tillbaka igen när du åter sätter i den.

Endast på detta vis kan du kolla vilken IP-adress Dreamboxen har fått om du nu inte kommer åt att titta i Dreamboxens menyer förstås. Det är ju också möjligt att Dreamboxen är såpass trasig att den inte får någon IP-adress över huvud taget.