Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 7891011 SistaSista
Resultat 81 till 90 av 105

Ämne: Installera MythTv med DVB-S2 Quad Tuner TV Card för Canal Digital?

  1. #81
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Följde den här guiden: http://www.tbsdtv.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=733
    Ändrade sc/dvbdevice.cpp och får detta resultat.

    Kod:
    sc/dvbdevice.cpp:13:21: fatal error: libv4l2.h: No such file or directory

  2. #82
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    varför envisas du med att köra myth pröva att instalera tvheadend tar typ 30 sec (lite längre med kanal sökning)att instalera + att den har inbyggd soft cam så att du kan testa din oscam setup..och sen kan du byta om du vet att det funkar .

    bar aett tips i din strävan att få myth att funka ..


    skulle tro att det fukar i mythubuntu (sudo apt-get install hts-tvheadend)annars ta hem .deb från hemsidan .
    Senast redigerad av joxen den 2012-08-24 klockan 07:19.

  3. #83
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag har valt MythTv av följande anledningar
    • MythTv består av ett backend (server) där man kan streama bild till flera frontends (klienter)
    • MythTv är en funktion som servern har - servern har även andra funktioner, exempelvis vara NAS och även köra ett antal olika virtuella instanser med olika funktioner.
    • Med MythTv kan man i backend schemalägga inspelningar.
    • Det är den enda dator i hushållet som är igång 24/7. Att samla fler funktioner i en burk blir lägre strömförbrukning. Dock blir det mer komplext att administrera. Jag har under många år kört detta redan med lyckat resultat - dock utan MythTv.
    • Att köra ett enkelt frontend betyder att den datorn kan vara liten, med låg strömförbrukning och därmed låg värmeutveckling. Om den är liten med låg värmeutveckling är den enkel att placera i TV-möbeln.


    Jag har i flera år följt MythTv och försökt leta alternativ, men inte hittat några. Det finns kanske andra lösningar än MythTv som uppfyller ovanstående? Jag har kanske inte letat tillräckligt noga?

    Dock har jag i den längsta dröjt med att installera MythTv med denna setup eftersom jag har funnit att det är komplicerat. Men någon gång skall man ge det ett försök. Särskilt när TV-boxen, en HD PVR 101ST, är kass med högljudd fläkt och instabil drift. Jag vill inte lägga nya pengar på att köpa den nya inspelningsbara HD-boxen från CD när de inte kan fixa en stabil version av den jag har betalat dyrt för. Varför skulle den nya vara bättre?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-08-24 klockan 10:37.

  4. #84
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    ok allt detta

    • MythTv består av ett backend (server) där man kan streama bild till flera frontends (klienter)
    • MythTv är en funktion som servern har - servern har även andra funktioner, exempelvis vara NAS och även köra ett antal olika virtuella instanser med olika funktioner.
    • Med MythTv kan man i backend schemalägga inspelningar.
    • Det är den enda dator i hushållet som är igång 24/7. Att samla fler funktioner i en burk blir lägre strömförbrukning. Dock blir det mer komplext att administrera. Jag har under många år kört detta redan med lyckat resultat - dock utan MythTv.
    • Att köra ett enkelt frontend betyder att den datorn kan vara liten, med låg strömförbrukning och därmed låg värmeutveckling. Om den är liten med låg värmeutveckling är den enkel att placera i TV-möbeln.

    funkar om du kör tvheadend åxå .men du får köra xbmc som klient .

    sen om du vill ha en klient på en dator med sämre hårdvara instalerar du bara openelec på en sticka tar ca 5 min ansluter mot tvhedend servern.

    (xbmc finns för alla operativ ink apple os så funkar med apple tv om du har en )

    tyvärr verkar det som om openelec.tv är nere just nu men annars skulle du kunat testa (tar bara ett par min och två usb stickor )

  5. #85
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Även VDR uppfyller dina krav.

    Mediaportal på Win2008 Server också, men det är väl inte politiskt korrekt antar jag?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  6. #86
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag har valt Ubuntu 12.04 på servern. Det är desktopversionen som är en LTS-utgåva (Long Term Support). Har inte för avsikt att byta till Windows Server.

    När ni nu tipsar om alternativa lösningar, fungerar detta med mitt DVB-kort som har 4 tuners?

  7. #87
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    är för dålig på linux för att på ett korekt sätt säja hur du skall kolla om det funkar ..

    men jag brukar kolla om det går att gå till /dev/dvb om det gör det har kerneln laddat drivern till tv kortet och då funkar det med tvheadend.

    men som sagt var finns säkert bra mycket bättre funktioner för att kolla detta bara att jag tycker attt det är lättast ..


    läste detta så det skall funka

    https://www.lonelycoder.com/redmine/...cs/5100?r=5101
    Senast redigerad av joxen den 2012-08-24 klockan 16:57.

  8. #88
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    tvheadend går snabbt att sätta upp. Testkör det själv på en burk.
    Rust Never Sleeps

  9. #89
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlägg
    Jag har valt Ubuntu 12.04 på servern. Det är desktopversionen som är en LTS-utgåva (Long Term Support). Har inte för avsikt att byta till Windows Server.

    När ni nu tipsar om alternativa lösningar, fungerar detta med mitt DVB-kort som har 4 tuners?
    Alla linuxlösningar bygger på samma förutsättningar som Myth kräver. D.v.s. att tunern ploppar upp som en dvb-enhet.
    TBC-korten har både stöd för Linux och Microsoft Windows.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #90
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Visst kräver alla lösningar att korten hittas och laddar sina drivrutiner men tvheadend har sin egen avkodare och behöver inte sasc.Sasc är verkligen "hell-on-earth" att få igång...
    Rust Never Sleeps

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 07:03
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 17:19
  3. MythTV + Tele2 digital tv
    Av Kossamuno i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 13:09
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 21:26
  5. Winexplorer and orginal canal digital conax-card
    Av faaraot i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-07, 20:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss