Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Inspelningsproblem på extern hårddisk

  1. #11
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jag kan direkt säga minst 10 personer som fixat sina diskar tack vare min enkla instruktion. Om inte du sedan behärskar Linux, så kan inte jag ta hänsyn till det. Köper du en Linux-box så borde det allra minsta intresse ligga i att lära sig Linux, för att verkligen kunna använda boxen. Den är så mycket mer än en "titta-på-TV-box".
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #12
    Mr presidento,

    Tack för att du försöker hjälpa mig!

    Men alltså, när jag går in under menyn, installation, system så finns inte "lagringsenheter" att välja! Det finns följande valmöjligheter: A/V inställningar, språk, anpassningar, tidszon, OSD, Display installation, nätverk, tangentbord, inspelningssökväg, video fininställning, utseende. Jag har kollat under varje val och hittar inget om lagringsenheter eller liknande.
    Under tex Inspelningssökväg finns följande:
    Grund filmplats: /hdd/movie
    timer inspelningsplats: grund filmlistplats
    Direktinspelningsplats: grund filmlistplats
    timeshipft plats: /media/hdd/

    Kan det vara så att det är ett mjukvaruproblem? Kan man uppdatera mjukvaran på clonade boxar? Eller vad ska jag göra?

  3. #13
    Seniormedlem nauleems avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    353
    Tackad
    12 gånger
    Parrot11, vet inte om vi hade riktigt samma problem men så här löste jag problemet (har postat samma svar i en annan tråd, hoppas jag inte blir bannad)

    Nyckeln för mig var att formatera disken till ext4. Detta gör du enkelt i en linuxdator med Ubuntu med ett verktyg som heter Diskverktyg.

    Men om du bara har möjlighet att köra linux via terminal/SSH kan du köra följande guide för att få till formateringen. Har följt den själv och lyckats:

    http://www.cyberciti.biz/faq/howto-f...usb-pen-drive/

    Även om den är för en sticka, så borde den funka även för en disk.

    I med disken i boxen när du är klar och gör så här:

    Meny -> Inställningar -> System -> Sökvägar till inspelningar ->Grund filmplats

    Tryck på Channel Uppåt Markören hoppar nu upp och du kan navigera dig runt i filsystemet.

    Klicka dig fram för att komma till den sökvägen du vill ha för timeshift. Gå inte in i mappen utan låt mappen vara markerad och tryck på BLÅ(Lägg till bokmärke)

    Tryck sedan på Channel ned och ställ dig på ditt nya bokmärke, tryck GRÖN(Spara)

    Klart

  4. #14
    Jag hade också lite trubbel med att få igång min externa hårddisk till dreamboxen.
    Men fick igång det genom att välja rätt sökväg.

    Min externa USB-hårddisk hamnade på /media/usb/ istället för /media/hdd/ som verkar vara för interna diskar.
    Jag valde helt sonika den sökvägen för inspelning
    och körde sedan mkdir /media/usb/movie via telnet till boxen.
    Sen sparkade den glatt igång inspelning och timeshift.

Liknande ämnen

  1. Dm800 + extern hårddisk?
    Av vhek i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 16:06
  2. Extern hårddisk till dm500HD
    Av pedro i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 11:44
  3. Extern hårddisk AzBox och Windows
    Av hannhimhe i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 18:22
  4. Extern hårddisk via USB till dreambox 7000
    Av pacmyc i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 21:21
  5. Extern hårddisk
    Av klas i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss