Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Får ej in Astra4a/sirius med dubbla lnb

  1. #1

    Får ej in Astra4a/sirius med dubbla lnb

    Jag bryter snart ihop i mitt försök att få in både Astra4a/Sirius och Thor på samma parabol.

    Jag har en disk på 80cm med dubbla lnb och en spridning på duoblocket på 6grader. Boxen är en dm600 med gemini 4.7.

    Thor får jag in utan några som helst problem, men astra4 får jag inga som helst livtecken ifrån nu.
    Innan denna parabolen åkte upp på väggen så provade jag att ta in astra4 med en mindre parabol med en lnb, på samma plats och samma fäste som används nu. Då gick allt smärtfritt.

    Det jag gjort hittills är att byta lnb, kablar, bytt switch och kopplat förbi switchen direkt till lnb.

    Lnb för thor sitter på vänster sida och astra på höger sida bakifrån sätt.

    Jag tycker att jag gjort allt enligt konstens alla regler men ändå får jag det inte att fungera sen jag bytte till större disk och dubbla lnb. Vad ska jag testa med här näst?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Och fästet är i absolut vattring, får inte luta åt något håll det allra minsta. Kolla med ett långt vattenpass.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    438
    Tackad
    26 gånger
    Duoblock...är det alltså 2 separata LNB som du har i hållare eller menade du nu "monoblock" dvs en lnb som har switchen inbyggd...förlåt en dum fråga kanske?
    Du har annars gjort rätt. Men det är möjligt att du får vrida lnb huvudet litegrann i hållaren. Det kan hjälpa. Sen är det ju så att satteliterna ligger lite i olika vinkel, vad händer om du nu sakta sakta ändrar lutning får du bild på "sirius" funkar även "thor" då?
    Sedan har man ju läst här att Dreamboxar kinkiga med switchar. Vet inte hur det är...men du har prövat med en ny antenn rakt från lnb till "sirius"?
    Låter ändå som att det är svag signal om du får in några Danska kanaler....
    En annan dum fråga kanske men har du fri sikt, jag vet att du skrev om en annan tallrik som fungerade, men då ställer jag frågan fungerade den nyligen eller under vinterhalvåret?
    Hade själv problem med 1w istället innan motorsågen kom fram
    Mitt problem var att 5ö kom in men 1w var det störningar när det blåste o var rusk väder ute....direkt bilden borta! Sen kom sommaren och löven i träden då försvann bilden från typ alla cd kanaler....trädet borta och nu kan det blåsa hur mycket det vill cd funkar och även de svagare Rumänska kanalerna!
    En riktpunkt hos sirius jag vet astra de baltiska utbudet, får du in det då kommer viasat funka 100%.....just för att dom är svagare till oss nordbor...
    En annan tanke som flög mig att har du möjlighet testa med nån annan "vanlig" box? Min Linux box är ibland speciell o lever sitt liv dock inte dreambox men bara en tanke så du kan utesluta boxrealterade problem.

  4. #4
    Jag har samma problem . Hade ett provisoriskt fäste som satt snett, då fick jag in allt utom tv4hd och cmore hd kanalerna. När jag bytte till nytt fäste som sitter rakt så blev det inge bättre så jag köpte nya Lnb och switchar. Med nya grejerna fick jag väldigt bra styrka på hd kanalerna, från 8,9db till ca 16db men viasat vill inte funka. Nya Lnb http://www.satvision.se/megasat-diav...ady-p-515.html och switch http://www.satvision.se/emp-2vags-sw...2iw-p-484.html. Jag har en original dm800hd och har även provat att mäta med digisat pro instrument, de visar styrka men de blir bara bild på ena satelliten

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av heggi Visa inlägg
    Jag har samma problem . Hade ett provisoriskt fäste som satt snett, då fick jag in allt utom tv4hd och cmore hd kanalerna. När jag bytte till nytt fäste som sitter rakt så blev det inge bättre så jag köpte nya Lnb och switchar. Med nya grejerna fick jag väldigt bra styrka på hd kanalerna, från 8,9db till ca 16db men viasat vill inte funka. Nya Lnb http://www.satvision.se/megasat-diav...ady-p-515.html och switch http://www.satvision.se/emp-2vags-sw...2iw-p-484.html. Jag har en original dm800hd och har även provat att mäta med digisat pro instrument, de visar styrka men de blir bara bild på ena satelliten
    Kan du söka in kanalerna så tar du emot dem. Om du inte har bild är en helt annan sak. Då fungerar inte avkodningen av kanalerna.
    Fungarar det i orginalboxen??
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #6
    Jag får ju bild på båda, men i olika lägen på parabolen :/. Som den står nu så får jag bild på cmore, men viasat blire nån varning med att tuning misslyckades.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Vänd på anslutningarna för satelliterna.

Liknande ämnen

  1. Dubbla tvmottagare
    Av Maria i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 20:45
  2. Dubbla routers
    Av pazante i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 17:36
  3. Box med dubbla tuners
    Av ToLin i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 18:27
  4. DVB-S med dubbla tuners ?
    Av LancelotSweden i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:11
  5. Dubbla kort
    Av oxen20 i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-27, 16:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss