Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Finjustering parabol

  1. #1

    Finjustering parabol

    Dagens regnoväder fick mig att inse att parabolen måste finjusteras.
    Någon som kan tipsa om vilka transponders som är svagast eller vilka man bör sätta satfinder på för att justera in bästa möjliga signal. Att köra första bästa predefined transponder och få ok signalstyrka räcker uppenbarligen inte när himlen öppnar sig.
    Gäller thor och sirius.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    125
    Tackad
    13 gånger
    Om du har en smartphone kan jag rekommendera dig att köra Enigma SignalMeter. Appen finns för både iPhone och Android om jag inte minns fel. Om du då har boxen på samma nätverk som telefonen funkar detta utmärkt. Testade med en SatFinder, men gillade appen mer då du bara håller telefonen i handen samtidigt som du justerar. Det går dessutom mycket snabbare!
    --------------------------------------------------
    DM500-T
    - DM600-S PVR - Openbox S10 PVR
    Asus EEE PC 900 - Todos Argos Mini II - OScam 1.20-unstable
    --------------------------------------------------


  3. #3
    Hittar ingen sådan till iPhone.
    Vill finjustera den riktigt bra så jag vet inte om sådan app hade hjälpt mig ändå, känns för osäker.

    Sen vet jag inte, är det orimligt att begära att parabolen skall fungera när det vräker ner? Europaparabol med astra/hotbird/sirius/thor.
    Såg viasat fotboll när bilden försvann och letade upp den transpondern efter att regnet upphört och den hade 95% i signalstyrka, begär jag det orimliga?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    125
    Tackad
    13 gånger
    Kan nog bli svårt att få detta att funka till 100 %, men det enda jag skulle kunna tänka mig är att skaffa ett LNB-skydd eller liknande väderskyddande skal runt om. Om du redan har detta så är nog en extra dragning med hylsnyckeln för att se till att inget rör sig att föredra.
    --------------------------------------------------
    DM500-T
    - DM600-S PVR - Openbox S10 PVR
    Asus EEE PC 900 - Todos Argos Mini II - OScam 1.20-unstable
    --------------------------------------------------


  5. #5
    Har läst att ett regn-paraply inte hjälper alls mot just regn. Möjligen snö...till en början.
    Eller har jag fel?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Optimera på den kanal som har lägst signalkvalitet.

  7. #7
    Det är så underligt. Transpondern med Viasat fotboll (12092V/27500) har 99% i SNR och den försvann längre stunder när himlen öppnade sig. Alltså borde man därmed konstatera att just Sirius är bra inställd. Frågan blir därmed, skall bilden verkligen försvinna vid hårt regn med en 85cm parabol i skåne på den starkaste satteliten vi har i Norden och med när på perfekt signalstyrka. Är det bara att acceptera och gå vidare?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Signalstyrkan spelar ingen roll. Det är den andra stapeln som visar om du får någon bild eller inte.

  9. #9
    Ok, på AGC har jag runt 31%. Vill minnas att denna inte skall vara så viktig utan ligga runt 50%. BER är alltid 0% vilket borde borga för bästa förutsättningar eller?

Liknande ämnen

  1. Parabol!
    Av tjohoo i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 22:11
  2. Parabol
    Av arcsky i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 18:32
  3. Parabol
    Av flu i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 08:26
  4. 40 cm parabol ?
    Av Lacariuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-19, 14:37
  5. Parabol
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 15:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss