Tjena

Jag har gjort samma resa som du Erik-NA men jag ligger kanske ngt år före dig. Detta ska gå att lösa även om det är krångligt.

Jag kör Mythtv 0.24-nåt och sasc-ng mot en oscam, TBS dual tuner. Jag har upplevt samma problem som du men om du fått sasc-ng att funka är du förbi det värsta. Jag har dock inte orkat uppgradera till 0.25 eller 0.26, men det ska bli intressant och se hur stabilt det blir för dig när detta är uppe och snurrar.

Om jag tolkat dig rätt nu så är det konfig av mythtv backend som strular? När jag gjorde detta så testade jag första med okodade kanaler och då gjorde jag konfigurationen direkt mot tuner-kortet. Men för att få in de kodade kanalerna behöver man ju konfigga mot loopback-adaptrarna. Jag fick rådet via ngt annat forum att i setupen ta bort alla tuner-cards, video-sorces och input connectors, för att rensa databasen och börja om på ny kula. Jag har heller aldrig gjort någon channels.conf (eller vad den heter) utan alltid skannat i setupen.

Det låter skumt också att du inte får se några kanaler i kanaleditorn, de borde dyka upp där direkt. Om jag kommer ihåg rätt fick jag hålla tungan rätt i mun efter genomförd skanning så att kanalerna sparades, dvs tryck "next" ordentligt tills man kommer till "sista sidan".