Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: DM600T - start

  1. #1

    DM600T - start

    Hej,

    Jag har just skaffat 2st DM600T med målsättningen att kunna dela ett kort mellan båda mottagarna. Jag har inte satt upp någon dator att agera server eftersom jag förstått av diverse googlingar att en DM kan agera server.

    Mitt problem är att när man Googlar på DM600T så får man en massa svar från andra delar av världen och det verkar inte som om lösningarna funkar för Boxer. Jag har hittat diverse guider men ingen av guiderna börjar från grunden (någon börjar iofs från grunden men då är guiden många år gammal och mycket kan ha hänt sedan dess - t ex att Gemini Servern inte tillhandahåller cam längre).

    Jag vet att det finns folk på forumet som fått DM600T att fungera med Boxer. Det jag behöver veta är:
    Vilken image kör ni? Version?
    Med start därifrån - vad behöver jag installera i boxen, var ska filerna placeras, vilka rättigheter ska finnas på resp fil, vilka versioner på filerna etc?

    Finns här någon vänlig själ som vill dela med sig av sin erfarenhet?

    Tackar på förhand!

    /Hallgren

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    kan bara tala om vad jag föredrar och det är OpenPLi, funkar klockrent på DM600 av min erfarenhet.
    Men som sagt det är vad jag tycker och den erfarenhet jag själv har.
    newcs.xml brukar i regel ligga under /var/tuxbox/config
    newcamd.list brukar i regel ligga under /var/keys
    Om du använder cccam sället för mgcamd och NewCS så brukar cccam config (cccam.cfg) ligga under /var/etc
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag håller med Minime. PLI är enklast att få igång och funkar bra.
    Installera PLI image på båda boxarna. Sedan installerar du newcs + newcs config samt mgcamd + mgcamd config på server boxen. På klient boxen installerar du bara mgcamd + mgcamd config.
    För att fixa konfigureringen läser från detta inlägg och några inlägg framåt:
    http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post160466
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Hej,

    Tackar för båda svaren!
    Ska genast testa och återkommer med resultat. Har testat Gemini och Enigma2 men får bara till de fria kanalerna.
    Dags att ladda ner PLI...
    Hörs!

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Gemini 4.7 funkar kalas, jag har gjort i ordning ett 10 tal DM600T åt polare. Funkar direkt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Hej Matkoh,

    Med Gemini 4.7, vilka moduler har du installerat då? NewCS också?
    I min newcs.xml så antar jag att det ska in info om kodsystemet (viaccess) men i standardformen så är det info om irdeto och seca. I guider här är det oftast crypto som visas.
    Har du något förslag på vilka taggar som ska in (och om det är i newcs.xml överhuvudtaget)?

    /Hallgren

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Bara default inställningarna, funkar på en gång.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Har det varit så med alla images? För varje image-fil jag testar så får jag igång de okodade kanalerna men det funkar inte med de kodade. Kortet sitter i boxen och är vänt åt rätt håll.

    Det måste vara någon inställning som fattas. I någon fil, någonstans.

    Men jag ger inte upp så lätt :-)

    Fler tips mottages tacksamt. Även om det är "det ska bara funka utan ändringar" så är det bra att veta för då måste jag söka lösningen på annat håll.

  9. #9
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    För att kunna se på de kodade kanalerna så måste man installera cardserver, SoftCam och sedan även se till att kortet sitter i kortläsaren ordentligt (Hela vägen in) med chipet ned åt..
    Annars kan inte boxen koda av de krypterade kanalerna.

    Dumma dock vad det gäller Gemini är att man tagit bort möjligheten att laddaner och installera dessa enkelt via addons menyn.
    Så för att kunna installera en softcam och card server så måste man först ladda ned addons meny från forumets filarkiv. Installera denna manuellt.
    Därefter kan du installera Softcams och cardserver.

    En av många anledningar varför jag föredrar OpenPLi...
    Senast redigerad av Minime den 2011-04-04 klockan 09:05.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hallgren1 Visa inlägg
    Har det varit så med alla images? För varje image-fil jag testar så får jag igång de okodade kanalerna men det funkar inte med de kodade. Kortet sitter i boxen och är vänt åt rätt håll.

    Det måste vara någon inställning som fattas. I någon fil, någonstans.

    Men jag ger inte upp så lätt :-)

    Fler tips mottages tacksamt. Även om det är "det ska bara funka utan ändringar" så är det bra att veta för då måste jag söka lösningen på annat håll.
    Läs igenom de svar du får!
    Vi har ju sagt att du måste installera newcs + mgcamd för att ditt kort ska fungera. Läs några inlägg högre upp och följ den beskrivningen så ska du nog se att det går bra.
    Det spelar ingen roll om du väljer Gemini eller PLI, newcs och mgcamd konfigureras på samma sätt i båda fallen. Men det kan vara lättare att få in newcs och mgcamd i PLI, eftersom vad jag vet de inte längre går att ladda ner direkt i Gemini.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss