Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Mountpoints med mellanslag

  1. #1

    Mountpoints med mellanslag

    Min Vu+ Uno med BlackHole 1.7.7 behöver mounta en katalog på en NAS. Tyvärr har katalogen i fråga ett mellanslag i namnet ("Media files") och det är rätt mycket bök med att ändra det (diverse andra apparater kan redan det namnet).

    Jag har försökt med att editera automounts.xml och ändra <sharedir> till "/media\040files" men tyvärr läser mountpoint-editorn det "bokstavligen".

    Det finns förmodligen en mycket enkel lösning?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Otyg är vad det är men prova med mount -t nfs "192.168.1.1:/Media files" /media/hdd
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger

    Sv: Mountpoints med mellanslag

    Det är ju inte ett otyg utan en sak som nix hanterar sämre än win.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Vi har då problem på jobbet att vissa W#-applikationer hanterar mellanslag som 2 olika filer, vilket är extremt obra. Så Media blir en fil & files en annan.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Otyg är vad det är men prova med mount -t nfs "192.168.1.1:/Media files" /media/hdd
    Om otyg inte funnits hade vi väl alla haft Pace-boxar utan möjlighet att pilla i...
    Följdfråga, jag förstår att jag telnetar till boxen och mountar, men den mountningen blir väl inte permanent? Eller?

  6. #6
    Hm, såg först nu att det är NFS i ditt kommando, borde sagt att det handlar om ett CIFS mount... Får man be om en ny formulering? Tack!

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Finns det verkligen någon som kör CIFS ???? Varför använda ett långsamt protokoll när det finns ett supersnabbt. Aktivera bara NFS i ditt NAS.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Finns det verkligen någon som kör CIFS ???? Varför använda ett långsamt protokoll när det finns ett supersnabbt. Aktivera bara NFS i ditt NAS.
    Sant. Enablat. Men min förra fråga - blir mounten "permanent"? Antar att den inte blir det? Om inte, ber jag ödmjukast om mer hjälp för att få den permanent...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Finns det verkligen någon som kör CIFS ???? Varför använda ett långsamt protokoll när det finns ett supersnabbt. Aktivera bara NFS i ditt NAS.
    Sant. Enablat. Men min förra fråga - blir mounten "permanent"? Antar att den inte blir det? Om inte, ber jag ödmjukast om mer hjälp för att få den permanent...

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    matkoh du o ditt linux predikande :P

    CIFS är helt ok om man kör mot Windows burk. och så simpelt och så jävla långsamt är det ju inte heller då jag kör samba (samma saksom CIFS) mellan 2 burkar ibland på över 100mbit vilket är mer än vad en dreambox klarar av

Liknande ämnen

  1. mountpoints i gemini 2.5, samba/cifs osv.
    Av eviln i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 17:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss