Det borde bli bättre bild eftersom du har digital överföring ända fram till boxen. Du slipper alltså en del skuggbilder och störningar som finns i den analoga signalen i kabelnätet.
Sedan är det riktigt att det är en analog överföring i SCART-kabeln mellan boxen och TV-n. Men det är en jämförelsevis kort sträcka och borde inte orsaka nämnvärda störningar.
Generellt sett är dyrare SCART-kablar bättre, men jag tvivlar på att du märker så mycket skillnad om du inte har en riktigt dålig billig SCART-kabel.
Sedan beror det också på vilken tv du har? Jag tycker SCART kan funka OK upp till bildstorlekar på 32 tum eller så. Ska man ha flat-TV med skärmstorlek på 42 tum eller större rekommenderar jag en box med HDMI-utgång istället för att få bättre kvalitet på bilden. Det är ju så att ju större skärm du har, desto tydligare syns ev. störningar i bilden.
HD-boxar ger bättre bild även på icke-HD kanaler p.g.a. att de har mer påkostade grafik-kretsar, har HDMI-utgång samt att de kan skala om bilden till HD-upplösning innan den skickas till TV:n. Detta blir alltså en "falsk" HD-bild men brukar se bättre ut på en stor skärm än att köra med original bildupplösning.