Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: Lite frågor om olika dreamboxar

  1. #1

    Lite frågor om olika dreamboxar

    Hej. Ska nu i dagarna köpa en dreambox och är lite förvirrad angående vilken man ska ha för digital-TV. Har läst på http://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox att Dreambox 500HD har "DVB 1 × S2". Är det bara för satelit då? S står ju för satelit vet jag men vad betyder tvåan efter? Vill ju inte köpa boxen och sedan fungerar den inte till det jag ska använda den för.

    Men på en svensk sida som säljer den står det under beskrivningen "Powerful receiver for digital TV and Radio programs."

  2. #2
    razorx
    Gäst

    Lite frågor om olika dreamboxar

    Den har en tuner för dvb-s2 dvs den klarar att ta emot HD sändningar via satellit. Med radio menar dom också via satellit.

    Själv hade jag nog satsat mina bananer på en Clarke-tech 9200HD istället.

  3. #3
    HD-sändningar är inget jag behöver. Går den att använda till att köra comhem via kabel?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nej, till kabel behöver du en mottagare med C i beteckningen. Kabel-TV är DVB-C.
    (Det finns wiki:s att läsa för att lära sig sånt där...)

    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...TV-saendningar
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Ok tack så mycket. Just nu kör jag grundutbudet får mindre bra bild kan man säga. Om jag köper en dreambox med endast SCART kommer bilden bli likadan eller sämre jämfört med nu som jag bara kör direkt i comhem uttaget?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du köper en Dreambox kommer du att få bättre bild eftersom du då tar in det digitala utbudet istället för det analoga. Digitala sändningar ger bättre bild.
    Dock kommer du att tappa kanaler som TV3, Kanal5 m.fl. som ingår i det analoga grundutbudet. I det digitala grundutbudet ingår bara SVT och TV4 (tror jag, har inte Comhem själv).

    Vill du se TV3, Kanal5 m.fl. i det digitala utbudet krävs abonnemang och programkort.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Tack. Jag vet att boxen tar in dom digitala sändningarna jämfört med nu när den tar emot analogt. Men eftersom t.ex Dreambox 500 endast har scart och scart sänder ju analogt. Blir det fortfarande bättre då?

    Och är det skillnad på vilken scartkabel man använder? Finns det bättre typer?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde bli bättre bild eftersom du har digital överföring ända fram till boxen. Du slipper alltså en del skuggbilder och störningar som finns i den analoga signalen i kabelnätet.

    Sedan är det riktigt att det är en analog överföring i SCART-kabeln mellan boxen och TV-n. Men det är en jämförelsevis kort sträcka och borde inte orsaka nämnvärda störningar.

    Generellt sett är dyrare SCART-kablar bättre, men jag tvivlar på att du märker så mycket skillnad om du inte har en riktigt dålig billig SCART-kabel.

    Sedan beror det också på vilken tv du har? Jag tycker SCART kan funka OK upp till bildstorlekar på 32 tum eller så. Ska man ha flat-TV med skärmstorlek på 42 tum eller större rekommenderar jag en box med HDMI-utgång istället för att få bättre kvalitet på bilden. Det är ju så att ju större skärm du har, desto tydligare syns ev. störningar i bilden.

    HD-boxar ger bättre bild även på icke-HD kanaler p.g.a. att de har mer påkostade grafik-kretsar, har HDMI-utgång samt att de kan skala om bilden till HD-upplösning innan den skickas till TV:n. Detta blir alltså en "falsk" HD-bild men brukar se bättre ut på en stor skärm än att köra med original bildupplösning.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Ok, ska se om man kan testa en kompis box eller liknande och se ifall det blir någon skillnad. Och jag har en 46" LCD så jag antar att det kommer att synas mycket.

    Edit: Tror ni att en Scart to HDMI konverterare gör skillnad? Hittade på på en kinesisk site för 500-spänn.

    - Converts an analog SCART signal to a HDMI signal
    - Improved compatibility at the most possibility and output signals as fixed HDMI format at a resolution of 720P
    - Output Video: HDMI 720p
    - Connector: HDMI type A (19 pin) female; SCART (21 pin) female
    Senast redigerad av dummer87 den 2012-09-27 klockan 15:52.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    faan använd dom 500kr till att köpa box med hdmi annars gör du skäl för ditt nick

Liknande ämnen

  1. Ny på CD med lite frågor
    Av Dizzy_dan i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 18:39
  2. lite ppv frågor!!
    Av sassa i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-22, 21:05
  3. [LÖST] Lite frågor
    Av jsmith i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-03-30, 18:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss