Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Samba

  1. #11
    Tack för alla tips men något e nog fel här, jag kan inte gå in i utforskar nas:en men så här ser du ut i gui över mount points:
    Active = enable
    local share = media
    mount type = NFS share
    Server ip = 192.168.0.109 (nasens ip)
    server share nas/peter har även testat med /peter
    use as hdd replacment = no
    mount option = rw,nolock,tcp

    så när jag skall gå in o utforska nas:en så får jag frågan om o ange login o lösen, detta anger jag, men den expanderar inte fil listan.

    Hur ser jag om NFS är aktivt i min db ??

    //fir3fox

  2. #12
    Har du kollat om Samba är startad i boxen? Anslut till boxen via Telnet och kör ps för att se status på processer. Leta upp smbd (Samba daemon). Står det S under STAT? Om inte, skriv smbd och tryck enter. Det borde räcka för att väcka Samba daemon till liv. Ibland har det hänt mig att den har varit inaktiverad eller att den har varit i Zombie tillståndet.

    Så kan man kolla om Samba är aktiverat och igång. Och så kan man aktivera och köra den.

    P.s. Förväxla inte SMBD med BDSM!
    Senast redigerad av ElectroGeeza den 2012-09-28 klockan 14:49.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    undrar var föväxlingarna sker jag ??


    Citat Ursprungligen postat av ElectroGeeza Visa inlägg
    Har du kollat om Samba är startad i boxen? Anslut till boxen via Telnet och kör ps för att se status på processer. Leta upp smbd (Samba daemon). Står det S under STAT? Om inte, skriv smbd och tryck enter. Det borde räcka för att väcka Samba daemon till liv. Ibland har det hänt mig att den har varit inaktiverad eller att den har varit i Zombie tillståndet.

    Så kan man kolla om Samba är aktiverat och igång. Och så kan man aktivera och köra den.

    P.s. Förväxla inte SMBD med BDSM!

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    mount -t nfs ipadr:/utdelning /media/hdd

    Skapa mappen /media/hdd om den inte finns
    Precis! Jag använde också /media/hdd senast jag gjorde detta med cifs mot en Windows dator.

    Jag använde följande:
    mount -t cifs -o username=anvandare,password=losen //192.168.0.101/dreambox /hdd

    Dreambox är namnet på den share jag skapade under C:\dreambox och jag har delat den med gruppen Alla.

    Ibland hjälper det också om man ligger i rooten på boxen. Så man kan köra cd / först så man hamnar i root (/) istället för home (~). Man kan t.ex. inte ens lista filer på boxen med ls om det står tilde tecken.

    Men det var väldigt krångligt att unmounta den sedan via Telnet. Det är väl rätt och skriva umount //192.168.0.101/dreambox eller alternativt umount /dreambox ?

    Den kunde inte hitta device, eller directory eller file (minns inte vilket). Så jag körde umount -t cifs för unmounta alla cifs filsystem. Den funkade, men boxen såg det fortfarande som att den sharen var fortfarande monterad trots att den inte kunde spela in till den. Så istället spelade den in till /media/hdd och fyllde förståss snabbt det inbyggda minnet. Det i sin tur ledde tilla tt den började krasha.

    Jag fick köra fuser /hdd för att hitta den process som använder den här resursen. Sedan körde jag kill 1234 där 1234 motsvarar PID nummer för processen. Sedan fick jag via FTP radera inspelat material från /media/hdd för att firgöra minnet. Då kunde jag starta om boxen utan att se dessa förbannade gröna krashskärmar, typ GSOD (green screen of death).

    Har du något tips för hur man ska unmounta en network share i boxen på ett säkert och kontrollerat sätt?...

    Det är tydligen så att någon eller några processer pekar fortfarande mot den gamla sökvägen till min network share, även efter att jag har unmountat den, och när den inte finns så tror sig boxen att det är till /media/hdd som den ska spela in och då fyller den snabbt på det lilla minnet som den har, och det i sin tur leder till att den krashar.

    Jag tänkte prova alternativet lazy (-l) nästa gång. Kan det vara något? Om det nu blir en nästa gång, för jag känner att det är för komplicerat att mounta och unmounta nätverksresurser via Telnet.

    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    tror det är enklare för dig att använda monteringshanterare (gui) gå till installation-system-nätverk-lan-monteringshanterare-lägg till ny
    då finns det kvar efter omstart också, vilket det inte gör med telnet
    Jag gjorde det med Telnet senast, och den fanns kvar efter omstart. Det var som sagt nästintill omöjligt att ens få bort det sedan.

    Citat Ursprungligen postat av Fir3Fox Visa inlägg
    Tack för alla tips men något e nog fel här, jag kan inte gå in i utforskar nas:en men så här ser du ut i gui över mount points:
    Active = enable
    local share = media
    mount type = NFS share
    Server ip = 192.168.0.109 (nasens ip)
    server share nas/peter har även testat med /peter
    use as hdd replacment = no
    mount option = rw,nolock,tcp

    så när jag skall gå in o utforska nas:en så får jag frågan om o ange login o lösen, detta anger jag, men den expanderar inte fil listan.

    Hur ser jag om NFS är aktivt i min db ??

    //fir3fox
    Kan du se NAS-en från Nätverk (startmenyn) på en Windows dator i samma nätverk?

    Vad händer om du ändrar "use as hdd replacment" till yes?

    "server share nas" ska vara som "/peter" eller kort och gått "peter". Det ska inte vara "nas/peter" eller "192.168.0.109/peter". Vilken host (värd) det är vet den redan genom att du skriver in IP adressen på den, så man behöver inte ange dess "name" (värdnamn).

    Det är rent av så att man får inte göra det... för om man skulle göra det så kommer den söka på t.ex. "192.168.0.109/192.168.0.109/peter" eller "plexgear/plexgear/peter" där "plexgear" är NAS-ens värdnamn, beroende på om man skriver IP adresser eller namn.

    Det här har jag själv också testat så att det är jag säker på. Jag testade mot en Windows dator dock, men det bör inte ha någon betydelse.

    Varför vill du mounta din NAS till boxen? Är det för att du har filmer på din NAS som du vill nå från boxen? I så fall bör du sätta ett "yes" på den där parametern. För du har inte en inbyggd HDD i din box från början eller?

  5. #15
    Jag ser nasen på alla windows burkar hemma o laddar upp funkar oxå, som du skriver så har jag massor med film på nasen som jag vill titta på DB, men jag kan inte fil lista något, nasen på DB i mount point sectins, den finns där, men kan inte läsa vad som finns, dem andra windows burkarna kan jag gå in o kolla på IFRÅN DB.

    Helt rätt, det finns ingen HDD i min db. Skall testa dina tips, tack för hjälpen o återkommer med besked...

    BTW smbd var inte synlig, skrev i från prompten smbd o fick en ny promt bara, syns nu med

    522 root 4136 S nmbd -D 524 root 7084 S smbd -D

    //fir3fox

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    local share = media, detta är bara ett namn som du ser med filebrowser eller mediaplayer, borde va nas, typ jag kallar min utdelning från pc just PC, kika under mountpoints manager så du inte har något kryss på någon del

    screenshot.jpg
    screenshot2.jpg
    Senast redigerad av crille44 den 2012-09-28 klockan 17:02.

  7. #17
    Åter tack, dem bilderna/sidor, får upp genom blue knappen lite val, men inte så jag kan bläddra någon stans, mer än till vlc player lite andra val.

    Men allt har jag satt i menu/setup/network sen mounting page, men verkar inte bli bättre att jag får igång o kan se något alls, aktiverat use as hdd repl. till YES server name till peter localshare media, dock utan o lyckas. får väl göra om detta till en usb hårddisk, testat med en usb sticka o då funkade det o se film...

    Tack för hjälpen iaf fir3fox

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    blå knappen vlc ? fattar nada av vad du gör
    använd filebrowser, finns som plugin, eller mediaplayer
    Senast redigerad av crille44 den 2012-09-28 klockan 18:42.

  9. #19
    blå knapp ja, då kommer jag till vlc player, men den tar tid o ladda o ibland startar boxen om av något error. men jag drog hem dcc o kollade lite, där finns nfs mount i den, tar tacksamt emot bilder på era inställningar i dcc gällande nfs mount.

    Har en samling plugin ferrari 5.0 men hittar ingen file browser där. skall även kolla om jag kan avinstallera vlc o starta om boxen o installera den igen...

    //fir3fox

  10. #20
    Det lär nog vara att nasen inte har stöd för nfs, det är min slutsats iaf...tack alla för hjälpen

Liknande ämnen

  1. mountpoints i gemini 2.5, samba/cifs osv.
    Av eviln i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 16:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss