Hej !
Har länge haft en DM500S i lådan som har haft en skada på nätverkschipet, ASIX AX88796LF med 128 pinnar (ben).
Skadan gör att den blir varm (när man känner på komponenten), vilket inte är normalfallet för denna krets. Skadan kom inte ifrån åska, utan kanske ifrån något strömavbrott hemma, där komponenten fick någon strömspik för mycket.
Nästa, och viktigaste parameter är att man inte får någon IP-adress ifrån sin router/modem (DHCP). Boxen får endast sin loop-back IP, 10.0.0.97 och boxen kan aldrig ansluta till ett nätverk. Jag prövade även med fast IP, utan DHCP utan resultat.

Så här gjorde jag:
Jag började med att byta alla kondensatorer/elektrolyter runt kretsen, men det blev inte bättre. Detta behöver endast göras ifall man har problem att logga in med FTP eller att det går långsamt vid överföring. Då bör man byta den närmaste elektrolyten.

Jag beställde en ny sådant nätverkschip, ASIX AX88796LF, ifrån Ebay för ca 2 veckor sedan, för ca 7$ (free shipping) och kretsarna kom igår.
Skar bort den gamla komponenten med skalpell och lödde loss sedan alla 128 benen som satt kvar på kortet. De flesta dreambox-kretskort (speciellt kloner) är av usel kvalitet och tål inte mycket värme, så man bör vara försiktig så inte paddarna lossar.
Hur som helst, den gamla kretsen åkte av, kretskortet tvättades med sprit, och den nya monterades på kortet ganska fort.
Allt detta med hjälp av ett mikroskåp, samt en mycket bra lödkolv (Weller) med en spets på 0,2mm .

Nu när jag testar dekodern, så fungerar den igen ! Den fick IP-adress direkt och även FTP fungerar kanonfort. Nu kan jag sätta tillbaka den i lådan, med lite bättre samvete.
Ville bara dela med mig denna story, ifall flera andra undrar.

PS. Ibland har det ryktats att vissa oseriösa komponentsäljare, säljer komponenter som är märkta med rätt beteckning, men i princip innehåller kretsen ingenting inuti. Det är typ dummy-kretsar, som kanske används till att träna lödteknik, som märks med lämplig text, som ser likadan ut som original-kretsen. Detta är vanligt på populära kretsar.
I mitt fall, hamnade jag inte på en sådan Ebay-försäljare (personens signatur är "e-best_trade" och är en top-rated seller). Denna var seriös och allt skickades ifrån Kina. Allt fungerade kanonbra. DS