Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Min Dreambox låser sig vid Mount Manager!

  1. #1

    Exclamation Min Dreambox låser sig vid Mount Manager!

    Hej!

    Jag försökte montera en mapp från en Windows dator som NFS. Är det här så fruktansvärt fel?... måste det vara CIFS? För efter det här så låser sig boxen nu och det står bara så här:

    Please wait while updating your network mount...
    Den rutan försvinner aldrig. Jag kan inte trycka på Exit eller Standby knappen, eller någon annan knapp. Istället går jag in via telnet och kör shutdown -r now. När boxen har bootat så fungerar allt normalt igen liksom, men om jag går in i Network och Mount Manager, och sedan går in på den här monteringspunkten för att redigera dess inställningar, t.ex. för att ändra från NFS till CIFS och sedan trycker OK för att spara och OK igen vid prompten där den frågar om jag vill spara. Då visas samma jävla meddelande igen och boxen låser sig...

    Jag har provat vänta ut det i en halvtime men inget händer...

    updating network mount nfs.jpg

  2. #2
    Nu har jag löst det! Man måste bara vara envis! Jag fick starta om boxen flera gånger och försöka ta bort den via menyn. Jag skapade också en likadan mount fast med CIFS som alternativ. Kanske var det därför den andra med NFS släppte...

    Men jag har en annan viktig fråga som jag hoppas att någon kan svara på... varför måste jag ange användarnamn och lösenord när jag väljer CIFS? Fungerar det inte utan användarnamn och lösenord?

    Sedan är det också så att mitt lösenord visas i klartext när man visar inställningar för CIFS mounten i Mount Manager. Varför gör den det? Varför är det inte maskerat? Det står alltså inte ********** utan det står klart och tydligt typ abcde12345. Den är maskerad när man går in i menyn, men när man går ner till lösenordet med piltangenterna så visas lösenordet.

    Det var därför jag valde att prova med NFS till att börja med, för att jag inte vill ange användarnamn och lösenord till mitt Windows konto.

    Har ni någon bra lösning på det här?

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    du kan göra ett nytt konto i windows typ kalla det dreambox med eget password, det går även stänga av konto funktionen, men är nog ett sämre alternativ.
    Nära du skapat nytt konto väljer du att dela ut mappen med det kontot, klart
    Finns inget default stöd för NFS i windows, server måste installeras
    Senast redigerad av crille44 den 2012-09-30 klockan 09:13.

Liknande ämnen

  1. CIFS mount med dreambox
    Av kotten1 i forum Dreambox
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 10:26
  2. CIFS mount med Dreambox
    Av Deas i forum Guider
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 12:42
  3. mount manager?
    Av jaysan i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 18:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss