Jag snubblade in på Dreamboxsverige.com och såg att de säljer Dreamboxar och diverse tillbehör. Men när jag skulle kolla upp företaget så hittade jag ingen information om vilka de är. Under Kontakta oss har de endast epostadressen info@dreamboxsverige.com och ett kontaktformulär. De saknar telefonnummer. Har de ingen telefon inkopplad tro? Under Villkor & Info står det inte mycket heller, det som står där är som taget ur en mall för hur man skriver allmänna försäljningsvillkor.

1 års fabriksgaranti gäller alla Digital Mottagare, IP Kamera, GPS Tracker,trådlöst tangentbord. När garantin sätts utgår vi alltid från den garantiperiod som tillverkaren lämnar.

OBS! Om digitalmottagaren går sönder inom först 3 månader, levererar vi en ny digitalmottagare till dig efter att vi har fått den trasiga digital mottagaren i retur. Efter 3 månader om boxen går sönder, vi måste skicka gamla boxen tillbaka varan till fabriken i Hongkong. Fabriken löser problemet med digital mottagaren för dig men det tar minst 1 månad i tid.

Du måste kontakta oss först på dreambox@dreamboxsverige.com med ange ordernummer och fullständigt namn.
De använder en ganska slarvig svenska för att vara ett seriöst företag. Det är som om de har använt Google Transle för att översätta en engelsk text.

Vilka är det man handlar från om man köper här? Vad heter företaget? Jag får inga träffar när jag söker i bolagsregistret. Domänen är registrerad på någon som heter Chris Liu. Det finns också en koppling till en Christian Springub i Hamburg och företagen Jimdo GmbH och NorthClick GmbH.

Vad är det här för några skummisar? Har någon här handlat från dem?...

Jag såg en gammal tråd där en användare undrade om de säljer kopior eller original men han fick inte svar på frågan. Så hur är det, säljer de kopior eller original? Jag är rätt säker på att de säljer kopior, speciellt med tanke på deras Chinese connection där till en Chris Liu. Men är det tabu att säga att ett företag säljer kopior?... Man vill ju veta vad man köper. Men framför allt vill man veta vem man handlar av. Nu kanske jag talar mer om mig själv här... Jag skulle personligen aldrig köpa en kopia, även om jag vet en bekant som kan fixa en bra kopia åt mig billigt direkt från Kina.