Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lång kabel mellan paraboler och switch?

Lång kabel mellan paraboler och switch?

Håller på att dra nya kablar mellan parabol och dreambox, och köra på 2 paraboler istället för tidigare 1. Lyckades med att köpa för kort kabel, och vill inte ha någon skarv. Är det dumt att köra långa kablar mellan paraboler och switch, och därmed få switchen närmare boxen i kedjan? Då slipper jag att dra en ny lång mellan dreambox och switch.

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag kan inte se att det spelar någon roll om man har switchen nära parabolen eller mottagaren.

Jag har i många år kört ett system där jag har 10m-kablar direkt från utgångarna på LNB till en central plats i huset. Där har jag sedan DiseqC-switchar m.m. innan jag därifrån drar kablar ut till de enskilda mottagarna.

Jag tycker det är perfekt att ha switcharna inomhus i torr och fin miljö och lätt åtkomliga ifall man vill göra någon omkoppling eller komplettera med en ny switch till en ny mottagare.

Har aldrig haft något problem med ovanstående arrangemang. Tvärtom lever mina DiseqC-switchar nästan oändligt länge då de slipper sitta ute i regn och snö.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

I mitt fall får jag fördelen av att jag kan få switchen under nockpannorna och därmed skydda den lite bättre mot väder å vind. Tack, då kör vi på det!

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Jag har oxå försökt sätta mina switchar på vinden, där det är möjligt. Spelar ingen roll om det är 1 meter eller 20 meter till switchen. Många har ju dragit dubbla kablar in till boxen, och satt switchen bakom TVn.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

1. För lång kabel?
    Av Slugg0 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 17:05
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 20:57
  3. Diseq switch och lång kabel = problem..?
    Av pacmyc i forum Övriga mottagare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 14:44
  4. problem med switch mellan sateliter
    Av igor i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 12:57
  5. Hur lång kabel mellan SI och dator?
    Av NiQ i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-11, 17:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss