Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dreambox DM 600 med tuner problem, eller annat problem...

  1. #1

    Dreambox DM 600 med tuner problem, eller annat problem...

    Hej
    har problem med min Db. plötsligt hade jag ingen bild och det som visades på skärmen/tv:n, var en fråga vilket system tv använde...Kändes som om boxen startat om från början...
    Ja jag kollade runt men när jag skulle göra en transpondersökning fanns varken thor eller Sirius i menyn. Glad i hågen klättrade jag upp på taket för att se om parabolen flyttat sig. När jag anslöt Satfinder (hittar inget svenskt namn) så gav den inte utslag överhuvudtaget. Ingen ström verkade komma via koaxialkabeln...

    Dreamboxen levde sitt eget liv, den slog ifrån, eller blinkade i ett oregelbundet mönster med gröna och röda lampan. Den var också helt kall, vilket den inte brukar vara.
    Idag provade jag att ta bort tuner, för att se hur den uppförde sig, den lyser nu konstant med grönt sken. Jag kan ju inte kolla bild naturligtvis.

    Mina fråga är:
    Om tuner går sönder kan dessa problem/fel uppstå?
    Om det är annat fel i boxen, då borde väl det kvarstå även fast tuner är borta?

    Hoppas på råd..
    /m

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Bär sig boxen lika konstigt åt om du har tunern i men inte har kabeln till parabolen ansluten? Kolla annars så du inte har fått kortslutning i kabeln upp till huvet, eller att det trängt in vatten i huvet eller i f-kontakten på huvet eller i nån diseq sw om du har nån. Testa gärna med en annan mottagare.
    Testa även så det inte är nätagget till boxen som är kass. Jag har själv haft en dm500 där nätagget inte levererade 12v när det lastades (men obelastat höll det 12v som det skulle) boxen uppförde sig helskummt men fungerade ibland, startades om spontant o hängde sig mm. Byte av nätagg löste alla problemen.
    Senast redigerad av jippe den 2012-10-19 klockan 23:46. Anledning: mer

  3. #3
    Ok, tackar skall prova med det.
    Har under natten låtit boxen stå med strömkabeln i, inget annat. Den startar upp och lampan lyser med fast grönt sken. Provade med både tuner i och utan...
    Skall koppla in idag och se om det är när jag kopplar ihop allt som det inte funkar..
    Kan bara tillägga att 1, 2, 4 6, och 7:an inte direkt är det bästa kanalerna....Snacka om att sakna kon när båset är tomt
    //M

  4. #4
    Nu kopplade jag ihop allt igen och samma problem uppstod.
    När jag anslöt antennkabel, så slog boxen ifrån och började blinka. Den stängde ner så att det inte blev någon bild...jag kom till menyn att söka transponder-
    Vad kan det vara? tUNER ELLER HELA BOXEN?
    //m

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Kortslutning i antennkabeln till huvudet, eller i huvudet.
    Testa med en annan box eller testa din dreambox hos nån annan med parabol, eller så kontrollera alla dina kopplingar o skarvar och ev diseq switchar du har på antennkabeln det har säkert trängt in vatten i nån f-kontakt.

Liknande ämnen

  1. Tuner problem eller fel konfigurerat dm800
    Av Dinkan i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 22:38
  2. Tuner problem!!
    Av glimbrink i forum Vu+
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 08:32
  3. Tuner problem DM600
    Av garga i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 16:49
  4. [LÖST] problem med dm 800 C-tuner
    Av pricke i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 11:18
  5. Problem med CD philips-tuner
    Av snill-elg i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-05, 21:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss