Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Hur söka transponder manuellt på DM600S?

  1. #1

    Hur söka transponder manuellt på DM600S?

    Hej!

    Har två helt nya DM600s PVR (med Canal Digitals max-paket) som inte hittar kanalerna...? Observera att mina original Canal Digital-boxar hittar/visar alla kanaler. Har förstått att man kan fixa detta genom att lägga in "kod" i boxen via dator, men har dessvärre inte kunskaperna som krävs för det.

    Jag tror mig ha rätt satellit inställd (Thor/Intelsat 10-02 (1.0W), men idag hittar boxen bara ca 10 kanaler av blandad sort (bl.a BBC World, Bloomberg, BBC knowledge, Discovery sci fi). Jag har alltså varken C more-kanalerna, SVT eller någon av alla de andra kanalerna som skall ingå i paketet (SVT samt några av de saknade kanalerna hittas förvisso genom kanalsökning, men då ligger de på Sirius vilket min parabol inte är förberedd för).

    Har efter att ha läst runt en hel del på forumet förstått det som att man kan söka transpondrar manuellt med fjärrkontrollen (?). Boxarna har jag fått initial hjälp med att få igång vad gäller image och dyl, men resten... Finns det någon vänlig själ som steg för steg kan tala om hur man gör detta samt vilka inställningar som skall göras utifrån frekvenser och allt vad det heter?

    Är oerhört tacksam för svar, men observera gärna att min okunskap på området är oändlig... ;-)

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Om det är Canal Digital du tar in så är det "Thor 5/6 & Intelsat 10-02 at 0.8°W".
    En DreamBox kan vara lite känsligare än en orginalbox, men det är ju inte omöjligt att satellites.xml filen är gammal i imagen du använder...
    Frågan är om du använder orginal image eller om du kör någon "Team" Image?
    Om du använder orginal imagen så är det rekommenderat att uppdatera den till en "Team" Image, för en DreamBox 600 skulle jag nog rekommendera OpenPLi.

    Men du bör iallfall uppdatera din satellites.xml fil.
    detta kan du göra via ex DreamEdit (Finns att laddaned i från filarkivet.
    Eller så för du heltenketl över filen via ftp program och lägger den i rätt katalog.
    satellites.xml filen kan du skapa via denna länken: http://satellites-xml.eu
    Senast redigerad av Minime den 2012-11-02 klockan 12:26.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Tack för hjälpen! Men, om jag nu inte törs ge mig på DreamEdit (har inte en aning om hur det funkar/vad man ska göra) - går det inte att söka upp motsvarande infon i satellites.xml i boxens meny genom att använda boxens fjärrkontroll, dvs manuellt söka transpondrar genom att knappa in "rätt uppgifter"?

  4. #4
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Umm om du inte är intresserad av DreamBox och inte intresserad av Linux...
    Varför skaffar sig man då en sådan mottagare?
    Nej du kan inte uppdatera satellites.xml filen via fjärrkontrollen.
    Tycker du DreamEdit är besväligt så anväd ett vanligt ftp program så som FileZilla...

    Du svarade inte på min fråga vilken image du använder...

    Om du vill ha hjälp så ge information...och varberedd på att du kommer att behöva lära dig lite linux för att få igång denna boxen...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #5
    Hehe, jag är i första hand intresserad av att se på TV! ;-)

    Vet inte vilken image jag har, men har i inställningarna sett något som heter Peter Pan - är det imagen...? Jag har inget emot att lära, men har just ingen lärare, därav att jag i min okunskap frågar. Jag har laddat ned både Filezilla och DreamEdit men vet inte vad eller hur jag ska göra. Därav att jag frågar om det går att manuellt söka transpondrar (om det nu överhuvudtaget är det jag behöver göra) då jag i andra trådar fattat det som att man jan göra det.

    Även om jag kunde lägga in en uppdaterad satellites.xml - borde jag inte ändå i nuläget kunna hitta kanalerna...?

  6. #6
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Om du har "Skapat" en satellites.xml via länken du fick.
    så ska du nu överföra den till boxen...Är satellites.xml filen gammal som du har i din PeterPan Image så kommer du heller inte att finna så mycket kanaler.

    Starta FileZilla, skriv in ip adress till din DreamBox, Användarnamn och lösen ord.
    Användarnamn är : root
    Lösenord är: dreambox
    ladda upp satellites.xml till /var/etc och starta sedan om boxen via fjärrkontrollen (Annars kommer inte informationen att sparas).
    Efter detta kan du nu prova söka satelliter och Transpondrar, boxen borde låsa till en frekvens och sedan är det bara att låta den söka igenom frekvenserna för Thor 5 och 6 KuBand.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns ett manuellt sätt men det är lite omständligt.

    Surfa först till en sida som listar CD:s alla kanaler och transpondrar, t.ex.:
    http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html

    Leta upp de kanaler du saknar t.ex. C More First. Notera vilken transponder den ligger på (syns i vänsterkanten) i detta fall är det 11278 V, DVB-S, SR 24500, FEC 7/8.

    Ta fram transponderlistan i boxen:
    Meny -> Setup -> Satellites and Transponders -> Transponder Edit
    Markera 0.8W Intelsat Thor OBS! Se till att det är den med Ku-band och INTE C-band

    Bläddra upp och ner i listan och se om 11278 V finns med? Finns den med så kolla att alla parametrar stämmer. Finns den inte med så lägg till den och ställ in alla parametrar rätt.

    När du har sparat detta kan du göra en ny kanalsökning och förhoppningsvis hitta de kanaler som finns på den transpondern. Sedan får du upprepa hela proceduren för varje annan transponder du saknar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Tack till er båda! Testar den manuella vägen först. Stöter jag på patrull så återkommer jag alt. öppnar Filezilla och ser om jag begriper något.

    Återigen - tack så långt!

  9. #9
    Nähä, får nog fråga igen!

    Är inne på http://www.lyngsat.com/tvchannels/se/C-More-First.html och hittar bara några av de uppgifter som jag måste (?) fylla i, nämligen 24500 i frekvens samt 7/8 i FEC. Men sedan...?

    Ska jag lämna övriga fält i menyn som de är?

    Utöver detta så står boxen och tuggar nu - "heavy traffic, Enigma is working" - kommer inte vidare. :-(

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu kommer jag inte ihåg vad det ev. är för mer parametrar att fylla i, men jag antar att du kan lämna dem på default. Det finns en parameter DVB-S resp. DVB-S2 som måste stå rätt men på din DM600 kan du bara se DVB-S kanaler.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. dreambox + comhem + söka kanaler manuellt?
    Av Skattmasen i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 09:00
  2. Söka på forumet?
    Av watashiwaonder i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 12:47
  3. Söka kanaler
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-06-11, 12:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss