@majstor
Byta/lägga till kondensatorer brukar hjälpa när man har problem att streama eller ifall det går långsamt via FTP. Jag har haft dessa problem på en av mina. Kompisens däremot, som jag hade hemma på service, där hjälpte det inte med byta av kondensatorer, eller lägga till tantaler. Man kunde dessutom känna på kretsen, efter 1-2 minuter, den blev ganska varm, och när vi jämförde med min box, som har varit igång sedan antiken, så var motsvarande IC-krets kall. Sedan, genom att byta ASIX-chipet, så återfick boxen sin förmåga att begära IP-adress. Kompisen fick även problem med sin DM500HD, den hade garanti kvar och så fick han en ny ifrån butiken, men 500:an hade inga sådana garantier (det är då man ringer till sina kompisar, eller dricka öl !. Troligtvis var blixten på besök hemma hos honom, även om skadan inte syndes orderntligt. Hur stor är sannolikheten annars att båda boxarna inte får någon IP-adress?
Gällande säkring F70 som du visar på bild, så gäller detta spänning till TUNER och har inget med nätverket att göra. Den behöver man sällan byta ut, även vid en kortslutning av antenn-kabeln. Det enda som behövs är att göra apparaten strömlös i minst 20sekunder, eftersom det är en elektronisk säkring. Det räcker alltså inte att enbart stänga av o sätta på den efter några sekunder.
Det första du skall göra är att prova boxen hemma hos någon annan, så att du ser att den inte får IP-adress där heller. Prova även att flasha om hos den personen, men dennes kablage, inte med dina, bara för att utesluta "skit-bakom-spakarna-fel"
Skulle rekommendera att du känner av ifall temperaturen är varm på ASIX-kretsen. Byt stora elektrolyten som ett första steg. Fungerar inte det, byt IC-krets, men det är inget att rekommendera ifall man inte vet hur.
Att inte du inte kan kommunicera med RSR232 porten, kan vara ett två saker : antingen har någon vänt på kabel som går till RS232-kretsen, eller så kan det hända att även MAX232 kretsen (eller motsvarande) har pajat.
Lycka till

. Troligtvis var blixten på besök hemma hos honom, även om skadan inte syndes orderntligt. Hur stor är sannolikheten annars att båda boxarna inte får någon IP-adress?
Svara med citat