Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: installation av multiswitch

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger

    installation av multiswitch

    eftersom jag är nyfiken av mig har det blivit dax för nästa projekt...

    kan budgetprylar som en 9/8 multiswitch och två quattro lnb's för 875:- totalt vara ett prisvärt alternativ, eller är det bara skräp?
    vi får väl se...
    jag kör igång och återkommer med resultatet, ifall nån annan går i samma tankar!
    mvh jajko


    multiswitch1.jpg

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    348
    Tackad
    10 gånger
    Otroligt billigt, var har du hittat detta för det priset? Har du hittat fler bra ställen för jag antar du letat runt lite innan du bestämde dig.

    Ska bli intressant att höra ditt omdöme när du satt upp prylarna

  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Verkar för billigt för att vara sant.
    Jag köpte mina prylar från hm-sat.de
    Jag strax över 1000-lappen för multiswitchen (9/8), samt ett Quatro LNB för 300:-
    Är dessa delar begagnade med ett värde på 50% av nypris så är det förmodligen bra grejjer.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger

    Sv: installation av multiswitch

    Kör redan multiswich o är toknöjd. Det enda jag kan säga är att hålla sig från biltemas uttag med tv/sat. Med dom så fick jag tuning misslyckas på nästsn alla HD-kanaler. Triax och digitalitys uttag funkar kanon. Har dragit dubbla kablar till bio rummet o till vardagsrumet. Sen enkelkabel till 4 sovrum.

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Senast redigerad av bbra2000 den 2012-11-12 klockan 12:34.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Du kommer behöva en 5V till terresten, då jag inte TROR att den är aktiv, men det är ju en ganska enkel grej att fixa om det är så.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    "Any unused output of the multiswitch must be terminated with 75 ohm resistor."
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger

    stämmer bra...det är där jag handlat!

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    nyfiken som man är gick jag ut hårt och fixade först en testrigg på bra arbetshöjd!

    tänkte först slänga på vanliga lnb's för att ställa in parabolen, men med tanke på extrajobbet monterade jag quattro lnb:na direkt istället (går det så går det).
    därefter följde tillkapning, kontaktering och märkning av 8x4m koax, som sen kopplades in i lnb:na och multiswitchen.
    en kabel från switch till s12:an, i med stickpropparna och sen var det bara att åka.
    inga instllningar krävdes i boxen...det var bara att gå in på antenna setup, justera parabolen, köra blindscan och sen var det hela klart! det bara fungerade!

    jag har ju inget att jämföra med, men jag har svårt att tro att 2-3-4 ggr så dyr utrustning gör jobbet bättre.
    slutsatsen måste således bli att dessa prylar är ett fynd och kan absolut rekommenderas till andra ekonomiskt sinnade!!

    edit: jag var nog lite väl entusiastisk...jag har ju ändå bara provat med en mottagare! switchen kanske ballar ur om man ansluter fler boxar? jag återkommer när jag provat med fler!

    några bilder...

    mont av parabol och lnb's

    parabol.jpg

    kontaktering och inkoppling...

    kontakt.jpg
    lnb.jpg

    uppstart, inställning av parabol och blindscan...

    uppstart.jpg
    blindscan.jpg

    voila! bild!

    testbild.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av jajko den 2012-11-12 klockan 20:44.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    33
    Tackad
    1 gånger
    Jag har handlat på http://www.ewerk-onlineshop.de/ och är supernöjd med pris och leverans.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 20:11
  2. trådlös multiswitch?
    Av bbra2000 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 15:10
  3. mv installation
    Av igor i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 09:39
  4. installation
    Av 905 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-06-04, 19:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss