Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: DM500 död?

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    5

    DM500 död?

    Hej,

    Tvekar inför vad som kan vara problemet här. Jag kom hem efter jobbet idag och hittar min DM500 helt utslagen på tv-bänken. Märker att det eventuellt har varit strömavbrott, vilket är enormt ovanligt i Stockholms innerstad, men det kan ha varit för någon sekund.

    Hur som helst, nu startar den inte, den är helt släckt. Har testat att dra ut alla kablar och testat i nytt uttag, men den reagerar inte.

    Efter att ha sökt på nätet en del så har jag hittat att folk haft problem med sina AC-adaptrar. Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara så att det är AC-adaptern och inte boxen som lagt av. Kan jag på något sätt testa eller utesluta den ena/andra?

    Tips och idéer mottages tacksamt!

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du har en voltmeter så testa spänningen från AC-adaptern. Helst med lite belastning, så prova om du kan mäta när den är kopplad till boxen eller ta en bilglödlampa på 10-20W och lasta den med. Spänningen skall vara 12V och stabil.

    Kanske ska tillägga en liten varning! Om man inte vet vad man håller på med så finns det risk att förstöra boxen eller adaptern med polvändning eller kortslutning...

    Har du inte dessa möjligheter så se om du tillfälligt kan låna en AC-adapter av någon kompis att testa med.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    5
    Hej, tack för svar!

    Har tyvärr inte tillgång till några verktyg eller någon vän med AC-adapter. Ska kolla på jobbet om det inte ligger någon ac-adapter med samma specifikationer och ta med den hem och testa. Du råkar inte ha någon annan idé?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jag skulle då kolla efter en DC-adpter, prova inte köra in AC i boxen, då får du garanterat problem. 12 Volt & MINST 3 Ampere
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    419
    Tackad
    34 gånger
    3 A är väl mycket riktigt att föredra. Men eftersom de ofta säljs med bara 1 A ut, så torde det väl räcka för att felsöka?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Nix 1 A räcker inte.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Hmmmmm?

    Jo 1 A räcker visst det, kört med en sån på min DM500 i två år nu helt utan problem
    Multitasking means screwing up several things at once.


  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Jo den kanske funkar om den levererar mer än 1 A, sist jag mätte så drog en DM500S 1.3 A normalt & vid kanalsökning gick det upp till 1.6 A
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag har ju en klon, den kanske är mer energieffektiv än sin dyrare kusin Ytterligare en framgång för kineserna alltså
    Multitasking means screwing up several things at once.


  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlägg
    5
    Hej,

    Tack för tipset! Jag hittade en 2A AC-adapter hemma som var till en extern hårddisk. Den funkade fint. Boxen startade igen.

    Frågan är dock, ska man köra på den eller ska man köpa en ny AC-adapter? I så fall vilken och vart? Tänker att det kanske finns hos Clas Ohlson eller Kjell & Company?

    Tacksam för svar och eventuellt länk till produkt!

Liknande ämnen

  1. DM500 hd C/T
    Av patrik1972 i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 11:03
  2. Dm500
    Av nocleab i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 09:55
  3. Dm500
    Av ricki i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 10:08
  4. Dm500+
    Av skepparn i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 12:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss