Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Mottagning nya Astra 2F

  1. #1

    Mottagning nya Astra 2F

    Jag sammanställer en karta med mottagningsrapporter över nya Astra 2F satelliten på 28.2 Öst över hela Europa och behöver er hjälp att rapportera in om ni får bild eller inte.

    Parametrarna är:

    11024H, 8PSK, 23000, FEC 2/3

    Ange vilken ort ni bor på samt storlek på antenn och även tillverkare om ni vet detta.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    42
    Tackad
    5 gånger
    The Astra 2 Forum www.astra2.org

  3. #3
    Det är jag som är den som håller i kartan på det forumet.

    Verkar som det inte finns några på detta forum som har riktiga grejor testa med.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    "EXPAT" har riktigt bra mottagning i Köpenhamn med sin 150 cm-parabol. Jag har 0 i Lund med en 90 cm.

    Funderar på om jag kan få in NÅGOT genom att ut och skruva på min parabol. Väntar nog tills dess att allt har försvunnit.

  5. #5
    Digiality 80cm, 0 mottagning - 11024H, 8PSK, 23000, FEC 2/3.

    (10.964 Horizontal. Den 13'e lyckades jag dock få mottagaren att låsa på 10.964 Horizontal, men jag fick aldrig bild eller ljud och har sedan dess inte gått att låsa på igen. )

    Onsala, mellan Mariedal och rymdobservatoriumet.
    Senast redigerad av Dumlekola den 2012-12-15 klockan 13:09. Anledning: Förtydligade parantes.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    115
    Tackad
    9 gånger
    Bor i Malmö och har T90, ingen sändning

    Vad betyder denna satelliten för framtiden? (att vi inte kan ta in freeSAT eller?)

    MVH

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det betyder att du behöver en större parabol. Jag skall göra lite försök med min 1,4 m (tror jag) parabol i helgen. Ja och nej... Med T90 kommer du efter nästa sommar eller vad tidsschemat är inte längre att kunna se BBC, C4 och ITV med en T90 i Malmö. Kanalerna kommer att försvinna som Channel 5 redan har gjort. Med Freesat och alla andra mottagare, kan du ta emot de brittiska kanaler som har sörre fotavtryck.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, i lund borde du kunna ta emot Astra 2F även om du förmodligen behöver betydligt större parabol, skulle gissa på lund behöver 140-180 för mottagning. Men jag vet ju inte om du har en sådan parabol eller har möjlighet att prova. Om du känner någon i lund med en stor bra channel master eller liknande så kan man ju alltid fråga dem om man kan prova att ta in Astra 2F om det skulle fungera.

    AlexanderI, i malmö är det inte några större problem med en normalstorlek, alltså inte större än 180cm, det går nog bra med mindre om de är bra kvalite. Tror det är någon på Astra2 forumet som kör med 180cm i malmö och det går bra för honom. Poängen är att så länge man inte behöver större än max 180cm så kan man använda sig av billigare paraboler som inte är så dyra att skaffa. Då går det ju bra att ta emot den satelliten, det är värre för dem som tidigare HADE stor parabol och bodde i ytterområdena för mottagning, dom har i stort sett ingen bild längre nu när Astra2F har tagit över.

    Bosse i jämtland har flera paraboler och ordentliga mätinstrument osv, han provade ta emot Astra2F (för att jag frågade) på sin 180cm parabol, men han kunde inte få tag i något, så illa är det. Däremot gick det bra på den 3.8meters han har, funkade fint. Så problemet är helt klart så att mottagning är mycket svårt numera om man inte har en jättestor parabol. Det finns ju inte många som har, och det är inget man direkt köper för att ta emot den satelliten, kostar grymt mycket pengar att köpa en sådan. Lite synd, för det finns ganska många äldre 140-240cm paraboler runt om i Sverige, bra och dålig kvalite. Dessa användes på tiden när sändningarna var analoga och mottagningen inte var så bra, då fanns inte ens CD och Viasat, då var det Astra satelliterna som gällde. Problemet är att detta inte hjälper speciellt mycket för många, eftersom man behöver ännu större.

    Däremot ska det fortfarande bra för södra sverige och mot västkusten att ta emot god signal från Astra2F på något större paraboler. Ett annat problem med en monster parabol är monteringen, även om man inte vill ha motordrivet osv, man måste fästa den någon stans. Bäst är ju i ett berg men det har ju inte alla möjlighet till, stora paraboler är ett enormt vindfång och kan lätt blåsa omkull.

    http://www.satwall.se/

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    D-O: Ja, jag kan ta emot 2F i Lund med min 140 cm.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, orättvist. Jag som skaffade min 180cm prim focus, i solid aluminium, fick den gratis. Skulle fixa upp den i sommar (kanske gör det i alla fall), och köpa motorstyrning, matarhorn och allt, för att kunna ta in just 28.2 och så gick dom och fixade Astra2F. Jag trodde att mottagningen fortfarande skulle gå bra men inte vad jag har läst på Astra2F forumet. Tycks ju vara så att man behöver 3-5 meter för att ens få stabil signal, och även om jag hade så stor parabol så går det inte att montera upp här, radhus. Grannarna skulle få frispel. Däremot finns det ju berg i området så monteringen skulle fungera bra. För att köra med 3.5 meters parabol eller större, är knappast möjligt på tomten.

    Snyft, ska ta in 27.5W Intelsat 907 och titta lite på BBC matningen därifrån. Och leka lite med det, hoppas det blir ett verkligt alternativ även om det bara delvis fungerar vilket duger för mig.

Liknande ämnen

  1. försämrad mottagning
    Av steffe06 i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 10:01
  2. mottagning DB500-T
    Av karlandreasa i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 11:54
  3. Box med bra mottagning
    Av ynot i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 16:25
  4. Dålig mottagning
    Av kalle2345 i forum Boxer
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 23:17
  5. tv4-mottagning
    Av Monzzon i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-06, 19:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss