Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlägg
Tipsen med zap-s2 etc för att kontrollera signal/brusförhållande tas tacksamt mot. Skall kontrollera det innan och före byte av kablage och LNB. MythTv visar visserligen signalstyrkan i samband med när man bytt kanal, men den står alltid på 74 %. Misstänker att det har att göra med sasc-ng?
Jag tror inte det beror på sasc-ng, det har nog snarare med Mythtv att göra och hur den väljer vad som ksa visas och hur. Jag justerade in min parabol mha zap (eller motsv) där jag kunde få signalkvaliteten uppdaterad varje sekund. Många siffror jag fick där var meningslösa eftersom de visade typ 100% hela tiden, men signal/brusförhållandet var användbart eftersom det inte slog i taket så att säga. Viktigt vid justeringen är inte bara vinkel på själva tallriken utan även LNBt, kolla här. Även avståndet mellan LNBt och tallriken påverkade mitt resultat.

Jag har min parabol på taket så jag tog med laptop upp och körde SSH till backend-maskinen och tunade in några olika kanaler och vred på alla saker tills jag fick bästa signal/brusförhållande. Jag fick betydligt färre problem med Mythtv efter det. Färre hängningar, mindre störningar i form av stuttering mm. Då blev det också nya kablar helt utan skarvar, så det hjälpte nog en hel del det också.

Jag festade till på ett LNB-paraply också. Jobbigt att gå upp på taket och borsta mitt i snöstormen...