Citat Ursprungligen postat av Erik-NA Visa inlägg
Hittade felet. Det var problem med kabeln från parabolen till en av ingångarna på DVB-kortet. Upptäckte det av en slump.
Fixade felet och har nu provat att kolla på två HD kanaler i var sitt frontend och samtidigt spelat in två HD-kanaler. Ibland blir det lite stuttering på live T The CPU usage on the backend is low., med en massa Ringbuf-info i mythbackend.log.

Kollar jag CPU-usage med top så ligger sasc-ng på 18-22 % och mythbackend på ca 11 % belastning.

Kan denna stuttering ha med multi cores att göra? Mitt backend har fyra kärnor i CPU:n. När sasc-ng startar startas givetvis en process. Startas det sedan en tråd per adapter som avkodar? Och i så fall fördelas dessa trådar på olika kärnor eller hamnar alla trådar på en och samma kärna? Är jag ute och famlar?

I vilket fall som helst, hoppas fixen av kontakteringen har skapat mer stabilitet. Ser i alla fall lovande ut.
Låter bra att du hittade felet.

Ang stuttering i LiveTV så testa med att backa lite eller pausa i 10-20 sec för att få "mer" buffert att spela från. Kolla om det blir bättre sen.

Jag är heller inte säker på att stutteringen har med Ringbuffermeddelandena att göra. Jag får samma typ av meddelanden i loggen men jag har ingen stuttering.

Man får vara j--ligt noga här när man testar och bara ändra en sak i taget. Innan du börjar fundera på CPU och I/O-problem tror jag du ska säkerställa hela kedjan. Jag tänker så här:

1. Säkerställ mottagningens kvalitet. Se till att parabolen (visst har du parabol ?) och speciellt LNBerna är snöfria. Testa en molnfri dag utan snöfall. Kör med zap, zap-s2, dvbtune (eller vad de nu heter) och kolla signal/brusförhållandet.

2. Testa med olika kanaler och för anteckningar. Via CD får jag alltid bra mottagning på SVT HDs kanaler. Värre är det med TV4, Eurosport och BBCs HD-sändningar, varför vet jag inte. Jag testar ibland med BBC när det snöar mycket och får då ofta problem, stuttering och pixlad bild. Ibland hjälper det att backa en bit i bufferten så går det bra en stund. Om du får skillnader i stuttering-fenomenet som stämmer med dina byten av kanal, snö etc så är vi närmare en lösning.

3. Om du inte kan se något samband med mottagningskvaliten så testa Live-tv utan fler samtidiga inspelningar. Spela så nära slutet i bufferten som möjligt. Stuttering? Pausa en 30 sec, spela igen. Skillnad? Testa med olika HD-kanaler. Skillnad?

4. Om du inte får stuttering med endast Livetv, öka med en samtidig inspelning i taget, gör samma test. Om det visar sig att detta framtvingar stuttering, så kan man börja fundera på CPU, trådning etc.