Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

  1. #41
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Nu har jag blivit lite klokare då jag har upptäckt en del.

    För det första, detta med ringbuffer-felet hittade jag ett inlägg på en e-postlista om att det endast är ett informativt fel då det står ett I framför felet i loggen. I står för info och är således inte ett fel.

    För det andra, så hade jag aktiverat fine tuning för respektive kort av någon anledning. Inställningen finns i backend setup under Input connections. Efter att inaktiverat detta (default inställning) försvann i princip hela problemet.
    Eftersom samma värden alltid visas i OSD (On Screen Display), dvs 74% signal och 4,7 S/B så fungerar nog inte den automatiska fine tuningen?

    Sasc-ng har kraschat ett antal gånger efter detta och jag misstänker att det beror på att fine tuning inte är gjord? Mina misstankar om detta förstärks av att jag ibland inte får låsning på SVT1 HD och SVT2 HD.

    Fine tuning kan man manuellt göra i mythweb där man redigerar kanaler. Detta kan ändras per kanal och per adapter (sourceid). Ett sätt att göra detta på är kanske att kolla i loggen och se hur ofta ringbuffer uppträder? När dessa inte uppträder har man kanske träffat rätt med fine tuning?

    Har någon gjort manuell fine tuning?
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-16 klockan 12:26.

  2. #42
    Nope inga fine tunings här iaf

  3. #43
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Jag hade aldrig i min vildaste fantasi föreställt mig hur mycket tid och energi som detta har krävt för att komma hit där jag nu står. Det har blivit många inlägg i denna tråd, många med låg relevans. Ändå hoppas jag att det kan hjälpa andra för att få igång MythTv?

    Jag kan ännu inte säga att jag har en helt fungerande installation, men det är nära. Det som är kvar är främst stabilitet, dvs:
    • Frontend måste sluta krascha, vilket det gör ibland. Detta sker när liveTV från backend slutar tvärt, förmodligen beroende på att sasc-ng tappar signalen?
    • RAMbuffer-fel inträffar ibland. De måste bort. Tror det beror på sasc-ng och/eller frånvaro av (manuell) fine tuning?
    • Textning är default på, men jag måste ändå välja svensk undertext på en del kanaler. Det är också märkligt att MythTv inte kommer ihåg denna inställning när man senare återvänder till kanalen?
    • Måste optimera lagringen. Klart är att jag inte kan lagra LiveTv (och kanske också inspelningar) på min RAID-array om flera adaptrar används samtidigt (flera frontends samtidigt), vilket skapar "stuttering" i LiveTv. Anledningen är att raid-arrayen är för långsam vilket står tydligt i mythbackend logg. Detta är ännu mer påtagligt om det samtidigt sker annan diskaktivitet på arrayen. Har därför gått över till att lagra LiveTV på en SSD, vilket har löst problemet. Frågan är nu om inspelningar också måste placeras där?


    Utöver detta är jag nyfiken på vad som händer när jag drar igång KVM på backend för att virtualisera minst tre olika instanser. CPU-mässigt skall inte det vara något problem eftersom MythTv med sasc-ng tar ca 10-15% CPU. Problemet kommer kanske bli IO-relaterat? Klart är att KVM-instanserna skall köras mot egen disk, företrädesvis en SSD.

    Slutligen. Jag skall uppdatera Wiki-artikeln om MythTv med sasc-ng och Canal Digital med dessa erfarenheter.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-16 klockan 21:33.

  4. #44
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Många med mig är säkert tacksamma för det gedigna jobb du lägger ner på detta!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #45
    Har ju kört mythtv sen version 0.19 så har ju varit med om det mesta. Just nu har jag en 2tb som lagringsdisk och en 500gb som system, livetv och inspelningsdisk och filmer, bilder, musik på lagringsdisken utdelat via samba och xfs som filsystem och har inte upplevt några större problem.
    Jag vet att version 0.25 ska ha lite problem om du kör fler frontend's med att släppa korten efter livetv avslut på en frontend ska vara bättre i 26 "inte orkat byta", o var noga med o ändra livetv ordningen på korten i mythtv-setup när du har fler frontend's så du slipper krockar mellan schemalagda inspelningar o livetv.
    /Mixo

  6. #46
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Kämpa på !!!
    Rust Never Sleeps

  7. #47
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Mixo Visa inlägg
    Har ju kört mythtv sen version 0.19 så har ju varit med om det mesta. Just nu har jag en 2tb som lagringsdisk och en 500gb som system, livetv och inspelningsdisk och filmer, bilder, musik på lagringsdisken utdelat via samba och xfs som filsystem och har inte upplevt några större problem.
    Jag vet att version 0.25 ska ha lite problem om du kör fler frontend's med att släppa korten efter livetv avslut på en frontend ska vara bättre i 26 "inte orkat byta", o var noga med o ändra livetv ordningen på korten i mythtv-setup när du har fler frontend's så du slipper krockar mellan schemalagda inspelningar o livetv.
    /Mixo
    Jag funderar på att skaffa en stor singledisk för att lagra inspelningar på. Det finns ingen anledning att offra utrymme på min raid-array för inspelningar.
    Om jag börjar med att skaffa en större single lagringsdisk kan jag även prova att lagra liveTv på den. Problemet med att använda raid-arrayen uppstår när man tittar på HD på flera frontends samtidigt. Accesstiden blev för långsam då det tar tid att skriva till en raid5-array vilket resulterade att det i mythbackend-logg stod att den väntade på att skriva till hårddisken. Frågan är vad som händer om använder en singledisk för LiveTv? Kan man kolla på upp till fyra HD-kanaler samtidigt utan problem?

    XFS med stöd för trim är aktiverat på SSD:n som jag nu använder för liveTv.

    LiveTV ordningen på korten i mythtv-setup är fixade, det var till en början irriterande att få upp frågan om att den snart byter kanal om man kollade på samma adapter som skall starta inspelning

    Bortsett från det "sista" är jag imponerad över MythTv. Särskilt att den kan flagga (popup) för reklam på inspelningar. Att enkelt trycka på FF på fjärren och hoppa över reklamen är fantastiskt.

  8. #48
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Då har jag skaffat en vanlig 2TB hårddisk för att lagra MythTv på, både liveTv och inspelningar och det funkar.

    Har dock (minst) ett stort problem kvar. Det verkar som att sasc-ng eller mythtvbackend kraschar ibland. Det uppträder när man slutar titta på liveTv i frontend, dvs då man går till huvudmenyn. I oscam-loggen står det att anslutningen från sasc-ng är stängd, även om jag har inspelning som pågår på andra adaptrar.

    Om jag stänger ned mythtvbackend och därefter sasc-ng får jag felet "DVB loopback is in use", så det pekar på det är sac-ng som är problemet. Har inte hittat annan lösning än att boota om backend. Surt!
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-22 klockan 10:40. Anledning: Fel. jag hade inte ändrat i oscam.server

  9. #49
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Har gått igenom mythbackendlog och det är svårt att hitta felet när det är många inspelningar på gång.

    Min känsla är att det har hänt något i backend? För ett par dagar sedan kom en uppdatering som gjorde att "stutteringen"-problemet minskade rejält. Har det kanske letat sig in något annat problem i backend som gör att detta uppträder?

    Någon annan som har detta problem med senaste mythTv 0.26 i Mythbuntu?

  10. #50
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Nu är alla inspelningarna drabbade av stuttering, dock inte liveTv. Får nog vänta tills det kommer nya uppdateringar till Mythbuntu och hoppas att detta och det andra löser sig.

Liknande ämnen

  1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss