Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

  1. #31
    Med mitt tbs 6981 så ligger jag på 74% vilket verkar vara max och med mitt Tevii 470s så ligger jag på 84% och jag startar sasc-ng med en rad i rc.local
    su - mythtv -c "export LD_LIBRARY_PATH=/home/mythtv/.sasc-ng/lib && cd .sasc-ng && screen -dmS scam ./sasc-ng --cam-budget -j0:3 -j1:4 -j2:5 "

    /Mixo

  2. #32
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Tack för info Mixo.

    Mitt TBS 6984 säger just 74% och det är kanske max för TBS-kort?

    Försöker analysera det startupskript (http://www.comhit.net/showwiki.php?t...igital#SASC-NG) med ditt.

    Du anger LD_LIBRARY_PATH. Jag kopierar lib-filerna till /usr/lib/ under installation av sasc-ng och därmed behöver jag inte ange LD_LIBRARY_PATH?

    Jag även kör med fler växlar till sasc-ng: --sid-allpid --sid-nocache -d 0xf0a --buffer 16M

    Får prova mig fram och se om det hjälper att plocka bort något.

  3. #33
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Om det fungerar att koda av har sasc alla libs den behöver...
    Rust Never Sleeps

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Aktiverade loggning i sasc-ng för att kontrollera om det är något där som strular med min stuttering på HD-kanaler. Men sasc-loggen larmar inte om något onormalt när mythbackend.log larmar om "I ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5104_20121212072322.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available..." i batcher med olika slumpmässiga intervall
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-12 klockan 08:49.

  5. #35
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Nu kommer man till den delen av felsökningsprocessen då man börjar greppa efter halmstrån och prova saker som man tidigare inte har tänkt på, nedprioriterat, minst troligt eller uteslutit av någon anledning. Som exempel skall jag förlänga mittenledaren (kontaktera om kabeln) i koaxen eftersom jag såg att kontakterna på DVB-kortet har en lång gänga.

  6. #36
    Pröva att dra ner loggningen på sasc. I varjefall den versionen på github synkar loggarna lite väl ambitiöst mot disk, så det tar 50-100 ms att logga en rad. Om man har mycket loggning påslagen så är det säkert möjligt att det påverkar I/O i stort att systemet fokuserar på att tt skriva några tecken till en loggfil, istället för att plöja mpeg filer...

  7. #37
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Loggning finns inte med sedan någon vecka, såg att den tar en hel del diskutrymme över tiden. Slår bara på den vid behov.
    Skall gräva i detta med kablaget. Dock är det så att MythTvFrontend inte verkar visa mer än max 74% hur jag än gör. Samma fenomen har tydligen Mixo för sitt TBS-kort.

    Skall även prova att söka om kanalerna en gång till. Påminner mig nämligen om att när jag sökte efter kanaler senast noterade jag att den hittade dubbla HD-kanaler på SID:ar (heter det så?) bredvid varandra, vilket jag tycker är lite mysko.

    Så sasc-ng på github? https://github.com/bas-t/Sasc-ng?

  8. #38
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Jag är lite sugen att testa någon typ av förstärkning till parran...
    Rust Never Sleeps

  9. #39
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Du har ingen USB-lagringsenhet ansluten ? Det kan göra att du får kass I/O prestanda...
    Rust Never Sleeps

  10. #40
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Nopz. Det som går via USB är Phoenix-läsaren.

    Igårkväll provade jag med att ladda ned sasc-ng från github, https://github.com/bas-t/Sasc-ng. Det är rev 570 med vdr-sasc-ng-2.6.38.patchen. Ingen ändring dock, samma fel.

    Det som jag funderar på är om jag skall backa min TBS-driver till en äldre version och se om felet kvarstår?

    En annan långsökt fundering är att jag kör sasc-ng som root, kan det ha någon betydelse när mythtv körs som användaren mythtv? Mindre troligt, men nu är mina halmstrån väldigt korta...

    Var också inne på att mina frontends hade problem då SVT1 och SVT2 kör 1280x720@50 medan BBC HD kör 1920x1088@25. Problemet tycks nämligen förvärras när det är stora vita ytor i bilden så som moln etc Men det är bara ett tyckande, kan inte bekräfta det.

    Om jag laddar ned en liveTV-inspelning via mythwebb och ser den lokalt på en annan dator med exempelvis VLC finns störningarna där. Det är mao minst ett inspelningsproblem.

    Jag kan inte med säkerhet koppla problemet till felmeddelande i loggen "ProcessRequest ringbuffer.cpp:1098 (WaitForAvail) RingBuf(/mnt/mythtv/livetv/5104_20121215071200.mpg): Waited 0.2 seconds for data #012#011#011#011to become available... 360448 < 458752" men det känns som så. Dock uppträder stuttering ibland utan felmeddelande i mythbackendlog, vilket motsäger min känsla.

    Jag börjar bli lite nyfiken på att ladda ned sourcen till MythTv och leta rätt på felmeddelande i koden och se vad det kan bero på. Är det relaterat till att det saknas information från drivern (sasc-ng) eller är det relaterat till skickandet av information till frontend?

    Har nu provat att öka "ringbuffer size" till 75200 med motivet att det är HD-kanaler som råkar ut för stuttering och HD-kanaler innebär stor bandbredd, vilket kanske gör att buffern hinner bli full innan den töms? Ringbuffer size är angiven i kB vilket innebär att buffern är nu ca 77MB stor.

    Som sagt, mina halmstrån börjar bli korta...
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-15 klockan 07:41.

Liknande ämnen

  1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss