Resultat 1 till 10 av 79

Ämne: Frågor på problemställningar MythTv och sasc-ng

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Tackad
    10 gånger
    Jag hade aldrig i min vildaste fantasi föreställt mig hur mycket tid och energi som detta har krävt för att komma hit där jag nu står. Det har blivit många inlägg i denna tråd, många med låg relevans. Ändå hoppas jag att det kan hjälpa andra för att få igång MythTv?

Jag kan ännu inte säga att jag har en helt fungerande installation, men det är nära. Det som är kvar är främst stabilitet, dvs:
    • Frontend måste sluta krascha, vilket det gör ibland. Detta sker när liveTV från backend slutar tvärt, förmodligen beroende på att sasc-ng tappar signalen?
    • RAMbuffer-fel inträffar ibland. De måste bort. Tror det beror på sasc-ng och/eller frånvaro av (manuell) fine tuning?
    • Textning är default på, men jag måste ändå välja svensk undertext på en del kanaler. Det är också märkligt att MythTv inte kommer ihåg denna inställning när man senare återvänder till kanalen?
    • Måste optimera lagringen. Klart är att jag inte kan lagra LiveTv (och kanske också inspelningar) på min RAID-array om flera adaptrar används samtidigt (flera frontends samtidigt), vilket skapar "stuttering" i LiveTv. Anledningen är att raid-arrayen är för långsam vilket står tydligt i mythbackend logg. Detta är ännu mer påtagligt om det samtidigt sker annan diskaktivitet på arrayen. Har därför gått över till att lagra LiveTV på en SSD, vilket har löst problemet. Frågan är nu om inspelningar också måste placeras där?

Utöver detta är jag nyfiken på vad som händer när jag drar igång KVM på backend för att virtualisera minst tre olika instanser. CPU-mässigt skall inte det vara något problem eftersom MythTv med sasc-ng tar ca 10-15% CPU. Problemet kommer kanske bli IO-relaterat? Klart är att KVM-instanserna skall köras mot egen disk, företrädesvis en SSD.

Slutligen. Jag skall uppdatera Wiki-artikeln om MythTv med sasc-ng och Canal Digital med dessa erfarenheter.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2012-12-16 klockan 21:33.

Liknande ämnen

1. Mythtv + sasc-ng + newcs
    Av jolaren i forum Boxer
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss