Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Artikel: Guide - Cardsharing via mobil i stugan eller husvagnen

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    71
    Tackad
    3 gånger

    Artikel: Guide - Cardsharing via mobil i stugan eller husvagnen

    Du kan se sidan på http://www.comhit.net/content.php/24...ller-husvagnen
    *********
    Inför sommarens semester har jag gjort några tester på hur man kan köra cardsharing mot servern där hemma så att ungarna som är kvar hemma kan fortsätta att titta på tv. :-)

    Min uppsättning ser ut så här och visar även hur Dreamboxen får kontakt med min CSP:
    Dreambox med Mgcam -> Dator -> Mobiltelefon (Comviq kontantkort) -> Internet -> CSP hemma

    Dreamboxen konfigureras precis som mot vilken kortserver som helst, förutom att CSP:n i detta fall även behöver ett publikt ip-nummer till skillnad från när man befinner sig hemma och kör inom sitt eget LAN. I normalfallet låter man CSP:n ha kvar sitt interna ip-nummer och sedan gör man en portforward i sin hemmarouter.
    Dreamboxen som man tar med till stugan eller husvagnen kopplas ihop via en (korsad) TP-kabel med nätverksuttaget på den dator som ska vara vägen ut mot internet.Datorn används för att ringa upp Internetanslutningen via en vanlig Fjärranslutning som konfigureras för internetdelning. Jag hade svårt att hitta vilket telefonnummer som skulle användas för fjärranslutningen, men hittade att ”*99#” skulle fungera för Comviq vilket det också gjorde. Användarnamn och lösenord lämnas tomma. Enligt diverse forumuppgifter skall samma sak gälla för Telia.
    I några andra trådar på detta forum rekommenderas Linux som operativ för denna typ av lösning pga problem med att stänga av eventuella uppdateringar m m i Windows. Eftersom de flesta mobiltelefoner har drivrutiner för Windows torde det vara enklare att få det hela att fungera i Windowsmiljö. Genom att använda IPsec kan man stoppa all annan trafik som skickas ut från datorn, t ex Windows update eller andra programuppdateringar. Efter att ha blockerat all trafik tillåter man enbart DNS-kommunikation och kommunikation till kortservern (CSP). I mitt fall valde jag att tillämpa IPsec-reglerna enbart på fjärranslutningen, vilket gör att det trådlösa nätverkskort som finns i datorn går att använda som vanligt för alla andra program om det finns trådlöst nät där man befinner sig. IPsec finns inbyggt i både Windows 2000, XP, Vista, Windows 7, 2003 och 2008 server.

    Mobiltelefonen i mitt fall anslöts via en USB-kabel och ett kontantkort från Comviq som jag hade över sedan tidigare. Telefonen konfigurerades genom att skicka ett sms med ”Ja” till telefonnummer 123 enligt Comviqs instruktioner. Jag trodde jag skulle kunna surfa till Comviqs webb utan att ladda kontantkortet men det fungerade inte. Efter att ha laddat kortet på Comviqs webb började allt att fungera.

    Jag valde att ladda för 50 kr som fanns tillgängligt om man väljer ”Amigos” som prisplan. Att jag valde Amigos var för att den prisplanen hade lägsta laddningsbelopp. Jag ställde även in mobiltelefonen för att bara använda GSM för att kolla om hastigheten var tillräcklig. Jag resonerade som så att om det fungerar med GSM fungerar det överallt där det finns mobiltäckning. GSM visade sig fungera alldeles utmärkt, inte ett avbrott under de fyra timmar som jag testade.

    Hos Comviq kostar datatrafiken 0,99 kr / MB, eller så kan man köpa ett Pluspaket med Mobilsurf där lägsta nivån är 200 MB / månad för 19 kr. Efter att ha testkört i 4 timmar utan några kanalbyten verkar den totala trafiken ligga på ca 150 Kbyte (totalt in och ut) per timme vilket enligt normaltaxan alltså blir ca 15 öre per timmes tv-tittande. Om jag inte räknar fel så får man break-even vid ca 4 timmars tv-tittande per dag om man vill räkna ören. :-) Kör man mer än så är det bättre med Pluspaketet som skall räcka mer än väl även om man kör 24 timmar per dygn

    Självklart går det att använda andra operatörer än Comviq om man vill det, det enda som skiljer är eventuell telefon- och Fjärranslutningskonfiguration.

  2. #2
    Lite omständig metod för att få cardsharing i sommarstugan. Vem idag använder uppringd fjärranslutning via mobilen kopplad till datorn för att komma ut på Internet? Så gjorde man på 90-talet.

    Enklaste metod idag är att skaffa en liten billig WiFi 3G-router (typ Dovado Tiny) och ett mobilt breband på en USB-sticka. De flesta med en laptop har väl idag redan ett mobilt bredband på en USB-sticka, i alla fall de som tar med laptopen till sommarstugan. Jacka sen i USB-stickan i routern och en vanlig patchkabel (Ethernet) mellan routern och dreamboxen. Sen är det klart! Fördelen med denna metod är (förutom att det är enklare setup) att alla i familjen även dela på det mobila bredbandet via WiFi i sina olika enheter, laptops, surfplattor och mobiler, i sommarstugan.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    71
    Tackad
    3 gånger
    Självklart är det enklare med en 3G-router, men detta var mest för att visa att det fungerar med gamla avlagda saker för att köra cardsharing via GSM. :-)

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Eller så kör man med denna 200 kr LAN-WLAN brygga http://dx.com/p/portable-wireless-n-...pa-wcdma-45639 och delar ut internetanslutningen i mobiltelefon via WLAN.. Funkar klockrent..

  5. #5
    Jag som kör android på min telefon slår bara igång internetdelning via wifi.
    Sen kopplar jag upp mig med min laptop som kör windows7 mot telefonen över wifi, då är datorn online.
    Sen så tar jag fram fönstret med datorns nätverksanslutningar och där kan man välja att dela ut datorns trådlösa anslutning mot datorns ethernetport.
    Detta med hjälp av ICS, använd google för att läsa mer
    När man gjort detta så fungerar datorn som en router och det är bara att plugga in dreamboxen med en korsad kabel. Detta fungerar lätt för att driva 2 dreamboxar på en uppkoppling så låg som 2g/edge....

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cornholio Visa inlägg
    Jag som kör android på min telefon slår bara igång internetdelning via wifi.
    Sen kopplar jag upp mig med min laptop som kör windows7 mot telefonen över wifi, då är datorn online.
    Sen så tar jag fram fönstret med datorns nätverksanslutningar och där kan man välja att dela ut datorns trådlösa anslutning mot datorns ethernetport.
    Detta med hjälp av ICS, använd google för att läsa mer
    När man gjort detta så fungerar datorn som en router och det är bara att plugga in dreamboxen med en korsad kabel. Detta fungerar lätt för att driva 2 dreamboxar på en uppkoppling så låg som 2g/edge....
    Kolla min länk istället. 200 kr och så slipper du ha någon laptop igång. Funkar perfekt
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  7. #7
    En fråga är det tillåtet att streama till stuga. Och om det är det. Kan jag använda samma server ip som är i ccam.cfg. Som för boxarna hemma ?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av olx Visa inlägg
    En fråga är det tillåtet att streama till stuga. Och om det är det. Kan jag använda samma server ip som är i ccam.cfg. Som för boxarna hemma ?
    Du blandar nog ihop äpplen och päron...

    När man streamar så skickar man bild och ljud över internet från Dreamboxen som en dataström, ungefär som om du tittar på SVT Play eller liknande. Du kan ta emot streamen med en vanlig PC med t.ex. VLC installerat. För lyckad streaming krävs ganska mycket bandbredd över internet, helst mer än 5 Mbit/s.

    Det du tänker på är nog cardsharing till stugan. Det är en annan sak. Då har du en Dreambox i stugan med antenn eller parabol och så ansluter du den till din kortserver hemma. Det som skickas över internet då är bara små paket med de krypteringsnycklar som behövs för att avkoda bilden. Det är väldigt lite data och går att skicka över nästan hur långsam förbindelse som helst. Eftersom du pratar om server ip och cccam.cfg så misstänker jag att du tänker på cardsharing till stugan. Du kan inte använda samma server ip som du gör hemma, eftersom att hemma på ditt lokala nätverk har servern troligen en lokal 192.168.x.x IP-adress. Men skall du komma åt din kortserver från stugan via internet måste du använda den riktiga IP-adress som din router har ut mot internet samt att du måste forwarda rätt port i din router till kortservern.

    Vad som är tillåtet eller inte är en gråzon att reda ut. Här på forumet tillåter vi diskussioner om cardsharing inom det egna hushållet, och cardsharing till mitt egna fritidshus faller nog i den kategorin. Börjar du däremot lusläsa det abonnemangsavtal du har med din operatör så står där förmodligen att det inte är tillåtet att stoppa programkortet i någon annan utrustning än deras godkända boxar. Notera dock att det finns en skillnad i vad som är olagligt enl. svensk lagstiftning och vad som kan anses otillåtet enligt operatörernas avtal.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Men hur är det med husvagnar räknas det som hemmet också? Tänkte köra en box där också men om jag portforward routern och tar den ip adressen. Kan jag använda samma c line som boxern i stugan då ?

  10. #10
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    cardsharing inom hushållet är ju inte begränsat till en specifik plats, det har ju t.o.m operatörerna insett med ex viasats fritidshusabonnemang.

    Nu orkar jag inte gå ut och leta rätt på användarvillkoren innan jag skriver, men tidigare hade både viafnatt och CD i sina avtal att man BARA fick använda dem på den adress man var mantalsskriven (de skulle ju t.o.m gå att ansluta till telefonlinjen för kontroll om så krävdes), har för mig att de tagit bort den formuleringen sen dess.
    Multitasking means screwing up several things at once.


Liknande ämnen

  1. Boxer och Cardsharing i stugan.
    Av jhunden i forum Boxer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 15:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss