Tror jag funnit problemet!

När jag köpte lägenheten så fanns det inte ett tv-uttag på den väggen jag skulle ha tvn, och jag skulle ändå lägga nytt golv. så fräste upp spår i gamla parketten och la vp-rör som jag drog antennkabel i och som gick upp i ett nytt infräst antennuttag på väggen.

Testade precis att dra en annan gammal antennkabel tvärs över golvet och kopplade in och vips så låg dB på 1:an HD, c more live 1,2,3,4 på 35dB som dom andra ligger på också. Provade även att byta fram och tillbaka bara för att försäkra mig om att det är det som är problemet och det verkar vara det!

Så nu ska jag iväg och köpa en ny dyr kabel och dra om lite här hemma
By the way, testade med en antennförstärkare innan jag fann "troliga" felet och det hjälpte överhuvudtaget inte alls, signalen blev katastrof oavsett hur jag skruvade på nivån på förstärkaren.

En fråga om det är någon som har dreambox och bor i ett comhem-hus, vad ligger er dB på? va är normalt för en bra signal?(jag har ca 5 meter antenn-kabel från ingång i lägenhet till boxen.

Ringde en tv-nisse i morse som ska mäta signalen på fredag, men avbokar honom om min signal är normal.

Tack för tipsen och era svar!