Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Få Viasat och Canal Digital med originalkort?

  1. #11
    Tackar så mycket för hjälpen...

    Det jag gjorde:

    1. Installerade Black Hole (http://www.vuplus-community.net/boar..._usb-zip.8731/)
    2. Installerade TS panel 4.9 (http://linuxsat-support.com/vu-suppo...-ts-panel.html)
    3. Uppgraderade TS panel till senaste vilket man gör inne i TS panel
    4. Installerade softcams via TS panel cccamd230
    5. Väldig glad nu

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Då lärde du dig något nu. Nämligen att bästa sättet att lära sig nånting är att prova och försöka själv!

    Vi som svarar på frågor och skriver guider här i forumet har inte betalt för att göra det. Vi gör det obetalt på vår fritid utan att få någonting för besväret. Har man tur kan man få ett tack nån gång, men ibland inte ens det...

    Försök förstå att det är mycket jobb och tar tid att hjälpa en "newbie" att få igång något. Och det tar tid att skriva en guide som täcker alla varianter och ska kunna följas av alla utan att missförstås. Och lägg sedan till att det finns ett antal olika boxar och ett antal olika images så kanske du börjar förstå varför det inte "bara" är att skriva en perfekt steg-för-steg beskrivning som ska kunna förstås av en nybörjare.

    Jag tillhör dem som har svarat på många frågor här i forumet genom åren. Det kan du bl.a. se på min "tack-räknare" och då är det kanske ändå bara knappt hälften av dem som fått hjälp som orkat eller brytt sig om att trycka på "Tack-knappen"...

    Men jag har börjat tröttna på sista tiden för inslaget av folk som begär hjälp och tycker de har rätt att "kräva" att någon annan ska skriva en perfekt steg-för-steg beskrivning som löser just deras problem har ökat lavinartat. Har dessa människor någon gång tänkt på hur mycket tid och möda det kostar för en annan person att:
    1. Sätta sig in i deras problem.
    2. Försöka klura ut vad problemet kan vara.
    3. Skriva ihop en samling frågor eller en anvisning som kan lösa problemet.
    4. Sedan guida en nybörjare genom felsökningsprocessen.

    Och allt detta utan att få ett öre för besväret... Varför sätter jag mig inte bara och tittar på TV istället för att bry mig om för mig helt okända människors problem? Skulle du helt obetalt lägga ner lika mycket tid på att hjälpa mig med ett av mina problem?

    Jag ska tala om för dig vad som är motivationen för min del att hjälpa någon här i forumet. Det som känns kul är om man ser att någon verkligen har försökt på egen hand själv. De har sökt och läst och experimenterat på egen hand, men får inte riktigt till det. De är intresserade att förstå hur det fungerar men saknar någon del av kunskapen. Att gå in och hjälpa en sådan människa och sedan få ett tack för besväret känns roligt!

    Men att sätta mig och skriva en "idiot-säker" steg-för-steg beskrivning anpassad för någons speciella fall bara för att den personen inte själv orkar söka i forumet och hitta en lösning som beskrivits tio gånger förut känns inte speciellt inspirerande för mig. Och de gånger man i alla fall gör det så får man som sagt oftast inte ens ett tack efteråt.

    Försök förstå att det här forumet är inte ett ställe där man får omedelbar och gratis hjälp när man har ett problem. Det finns inga "anställda" människor här som är skyldiga att serva alla med hjälp. Det finns ingen här som har ett öre i lön för att hålla på med det.

    Utan det här är ett användarforum där vanliga människor frågar och hjälper varandra. Och då får man acceptera att det ibland tar lite tid att få ett svar och att man kan bli hänvisad till att läsa en tidigare diskussion som behandlat samma ämne. Passar inte galoscherna så försök någon annan stans! Men jag tror inte att du hittar bättre svar på så många andra ställen... För tio år sedan eller så var även jag en total newbie, men jag har lärt mig i stort sett allting jag kan om sådana här saker genom att läsa i detta forum.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Jag fick boxen i måndags och har lagt all min vakna tid på att få det att fungera förutom när jag jobbat då. Det jag gjorde fel var att läsa på alla forum och få en massa infomation som inte var relativ jag var inne i alla oscam.config osv och ändrade så min image blev helt fucked. Men det är inte lätt att förstå när man ska sluta försöka och börja om...

    Men skönt att det fungerar nu men tycker ändå att har man inget att tillföra ska man hålla tyst. Det är onödigt med att fylla ett forum med spydiga kommentarer på att folk ska söka efter trådar. Eftersom jag har försökt tre dagar för att försöka få rätt på detta så ringde jag satpro i malmö och deras trevliga support tipsade om detta forum och det första man ser är en "önödig kommentar" i första tråden... då blir jag lite så

    Mitt största misstag var att jag satte in kortet uppochner (Skäms!!!!) men det hittade jag på forumet här att kortet ej ska sitta med chippet uppåt som i alla andra boxar jag haft genom tiderna.

    Men som du sa jag har lärt mig en hel del, men så är det alltid men tänk dig in i min situvation. Köpt en box för rätt mycket pengar och det ända jag får är svart bild och läser man på alla forum så är det bara att köra in kortet och ladda ner cccam.

    Skulle verklien tacka dig ifall jag hade fått hjälp av dig Det kan jag lova! Jag är extemt tacksam för alla forum och trevlig folk där ute, så keep up the good work!

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Då lärde du dig något nu. Nämligen att bästa sättet att lära sig nånting är att prova och försöka själv!

    Vi som svarar på frågor och skriver guider här i forumet har inte betalt för att göra det. Vi gör det obetalt på vår fritid utan att få någonting för besväret. Har man tur kan man få ett tack nån gång, men ibland inte ens det...

    Försök förstå att det är mycket jobb och tar tid att hjälpa en "newbie" att få igång något. Och det tar tid att skriva en guide som täcker alla varianter och ska kunna följas av alla utan att missförstås. Och lägg sedan till att det finns ett antal olika boxar och ett antal olika images så kanske du börjar förstå varför det inte "bara" är att skriva en perfekt steg-för-steg beskrivning som ska kunna förstås av en nybörjare.

    Jag tillhör dem som har svarat på många frågor här i forumet genom åren. Det kan du bl.a. se på min "tack-räknare" och då är det kanske ändå bara knappt hälften av dem som fått hjälp som orkat eller brytt sig om att trycka på "Tack-knappen"...

    Men jag har börjat tröttna på sista tiden för inslaget av folk som begär hjälp och tycker de har rätt att "kräva" att någon annan ska skriva en perfekt steg-för-steg beskrivning som löser just deras problem har ökat lavinartat. Har dessa människor någon gång tänkt på hur mycket tid och möda det kostar för en annan person att:
    1. Sätta sig in i deras problem.
    2. Försöka klura ut vad problemet kan vara.
    3. Skriva ihop en samling frågor eller en anvisning som kan lösa problemet.
    4. Sedan guida en nybörjare genom felsökningsprocessen.

    Och allt detta utan att få ett öre för besväret... Varför sätter jag mig inte bara och tittar på TV istället för att bry mig om för mig helt okända människors problem? Skulle du helt obetalt lägga ner lika mycket tid på att hjälpa mig med ett av mina problem?

    Jag ska tala om för dig vad som är motivationen för min del att hjälpa någon här i forumet. Det som känns kul är om man ser att någon verkligen har försökt på egen hand själv. De har sökt och läst och experimenterat på egen hand, men får inte riktigt till det. De är intresserade att förstå hur det fungerar men saknar någon del av kunskapen. Att gå in och hjälpa en sådan människa och sedan få ett tack för besväret känns roligt!

    Men att sätta mig och skriva en "idiot-säker" steg-för-steg beskrivning anpassad för någons speciella fall bara för att den personen inte själv orkar söka i forumet och hitta en lösning som beskrivits tio gånger förut känns inte speciellt inspirerande för mig. Och de gånger man i alla fall gör det så får man som sagt oftast inte ens ett tack efteråt.

    Försök förstå att det här forumet är inte ett ställe där man får omedelbar och gratis hjälp när man har ett problem. Det finns inga "anställda" människor här som är skyldiga att serva alla med hjälp. Det finns ingen här som har ett öre i lön för att hålla på med det.

    Utan det här är ett användarforum där vanliga människor frågar och hjälper varandra. Och då får man acceptera att det ibland tar lite tid att få ett svar och att man kan bli hänvisad till att läsa en tidigare diskussion som behandlat samma ämne. Passar inte galoscherna så försök någon annan stans! Men jag tror inte att du hittar bättre svar på så många andra ställen... För tio år sedan eller så var även jag en total newbie, men jag har lärt mig i stort sett allting jag kan om sådana här saker genom att läsa i detta forum.

    klistra gärna detta inlägg i varenda forumavdelning!!!!

  5. #15
    [QUOTE=Megaklant;201576]

    Men skönt att det fungerar nu men tycker ändå att har man inget att tillföra ska man hålla tyst. Det är onödigt med att fylla ett forum med spydiga kommentarer på att folk ska söka efter trådar. Eftersom jag har försökt tre dagar för att försöka få rätt på detta så ringde jag satpro i malmö och deras trevliga support tipsade om detta forum och det första man ser är en "önödig kommentar" i första tråden... då blir jag lite så

    QUOTE]

    Bra skrivet Megaklant, din upplevelse av forumet har jag noterat en längre tid. Har därför undvikit detta och försökt klara ut mina problem på annat sätt eller i andra forum. Om de som är tongivande här i stället för sina standardsvar "det finns i forumet" antingen är tysta, eller om de absolut har skrivklåda svarar hövligt på frågorna de har kunskap om skulle forumet vinna mycket på det.

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Man kan ha olika uppfattning.
    Men jag ser inte min första kommentar som "onödig". Jag påpekade att "tricket" ligger i konfigurationen av oscam vilket kanske inte är självklart för den som är ny. Jag tycker det var en ganska värdefull upplysning som skulle kunna leda personen i rätt riktning.

    Eftersom jag inte hade tid/lust just då att skriva en längre utläggning om hur man konfigurerar oscam så hänvisade jag till forumet där detta diskuterats ett stort antal gånger.

    Det var inte min mening att vara dryg eller ohövlig även om nu vissa av er väljer att uppfatta det så. Men jag anser inte att mitt inlägg "inte tillförde något".
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg

    Försök förstå att det här forumet är inte ett ställe där man får omedelbar och gratis hjälp när man har ett problem. Det finns inga "anställda" människor här som är skyldiga att serva alla med hjälp. Det finns ingen här som har ett öre i lön för att hålla på med det.

    Utan det här är ett användarforum där vanliga människor frågar och hjälper varandra. Och då får man acceptera att det ibland tar lite tid att få ett svar och att man kan bli hänvisad till att läsa en tidigare diskussion som behandlat samma ämne. Passar inte galoscherna så försök någon annan stans! Men jag tror inte att du hittar bättre svar på så många andra ställen... För tio år sedan eller så var även jag en total newbie, men jag har lärt mig i stort sett allting jag kan om sådana här saker genom att läsa i detta forum.

    forumet förstörs av alla "ska ha-människor" som kräver allt på silverfat, utan nån som helst egen ansträngning...

  8. #18
    Ja, det är otroligt hur hjälpsamma människor kan vara utan att få nåt tack tillbaka. Som synes på min ringa andel inlägg här så har jag inte alls varit engagerad i forumet även om jag varit medlem rätt länge. Innan dess när det begav sig med guldkort osv så var jag väldigt aktiv på en av de största kanalerna på IRC. Vet inte hur många personer man hjälpte igång. Och jag förstår mycket väl reaktionen hos atomized. När det överöses med frågor där svaren finns sökbara på forumet i hundratals trådar så finns det stor risk att man inte tar frågeställaren på allvar. När det är väldigt många som packar upp boxen, hittar nån guide hur man lägger in en image och får en svart skärm och direkt frågar hur man ska göra så är det inte lätt att veta om nästa fråga faktiskt är en person som gjort en gedigen undersökning av problemet.

    Att fråga "Vilken programvara ska jag installera för att kunna se blablabla" säger inget om vad man har testat.
    Att däremot presentera sig och berätta vilka program, versioner, inställningar och allt annat man har testat kommer att medföra att de som vet vad man talar om och har en ide mycket troligare kommer att vilja vara till hjälp...

    För att inte tala om det faktum att genom att beskriva sina egna problem och vad man har testat och hur man har gjort så kommer andra som söker att kunna läsa det och det kan också vara till hjälp i deras egna felsökningar.
    -------------------------

Liknande ämnen

  1. Viasat -> Canal digital?
    Av juppe i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 11:17
  2. canal digital och viasat
    Av arsenal i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 20:13
  3. Viasat+Canal Digital?
    Av K.K. i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 12:44
  4. Viasat+Canal digital?
    Av nicko1 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 12:04
  5. [LÖST] Viasat ---> Canal Digital
    Av hajenhajen i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-06, 22:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss