Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Börja från noll

  1. #1

    Börja från noll

    Ska flytta till hus och kommer behöva en lösning för TV. Vad tycker ni man ska satsa på? Satellit, marksänd digital tv eller ip tv? Vilka prylar behöver man och ska man skaffa en dreambox i stället för standard dekoder utifall man funderar på card sharing.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Har du plats att sätta upp en parabol så kommer du inte att ångra dig tror jag. Via satellit har du det största utbudet och den bästa tekniska kvaliteten på kanalerna. Väljer du Canal Digital via satellit så får du många bra kanaler med hög teknisk kvalitet och än så länge fungerar det också bra att köra cardsharing på deras HD-kanaler (något som inte fungerar med de flesta andra operatörer).

    CD är också hyfsat enkelt att få igång på alternativa mottagare som Dreambox m.fl.

    För lite introduktion om cardsharing och vilka möjligheter som finns, läs den här tråden:
    http://www.comhit.net/showthread.php...ll-Cardsharing
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Köper man då ett standard paket från Canal Digital eller kommer man billigare undan med 3e part parabol, kortläsare och en dreambox till varje tv? Såg en bekant som kunde streama ut TV till sin mobil vilket var mycket coolt. Vet inte riktigt om han anslöt till sin dreambox eller sin server. Eftersom man kan koppla mobilen till TVn och jag har ett par android lurar som samlar damm så kanske man klarar sig helt utan dreambox om man bara har en server.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Eftersom du oftast får boxen mer eller mindre "på köpet" så rekommenderar jag att köpa ett standardpaket. Det blir mindre "snack" än om du ska försöka förklara att du kör med en egen mottagare. Det är också en trygghet att ha en originalbox eftersom den är garanterad att alltid fungera. Det finns inga garantier att en Dreambox alltid fungerar om CD skulle ändra något i sin tjänst.

    Att streama från en Dreambox går bra. Att streama till mobilen kan vara krångligare och jag har inte gjort det själv. I alla händelser är det nog enklast att börja med en Dreambox eller liknande mottagare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Rent spontant skulle jag gissa att din kompis streamar från dreamboxen.

    Frågan är väl egentligen vad du har för behov? hur många tv-apparater vill du kunna nyttja ditt abonnemang på? Vilka kanaler är det du är ute efter? (film/sport/barn o.s.v)
    Alla levernatörer har ju för och nackdelar. Sätt dig ner och fundera på ditt behov och beskriv det så lovar jag att du kommer att få kanonhjälp på deta forum. Och välkommen hit!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #6

    Sv: Börja från noll

    Kan tipsa om appen androiddreamer heter det funkar fint

    sent from one x

  7. #7
    Tänkte dela med mig lite av min TV Lösning här hemma (som jag kör i drygt en månad), utifall det kan ge några ideer till er andra, eller om ni har några tips och förslag hur man kan utveckla det hela ännu mer.

    Har tidigare haft kabel TV i alla år, men flyttade till nybyggt hus för 2 månader sedan och behövde bygga upp något eget från scratch...
    Kraven var att man ska kunna titta på TV i minst 6 olika platser i huset (men sällan mer än 2-3 samtidigt), oberoende av varandra och se alla kanaler på alla ställen. Dvs, inte vara fast vid att endast titta på vissa kanaler på ett par TV apparater, eller beroende av att "TV A" väljer TV3 så kan "TV B" bara se den kanalen... Helt enkelt, en egen Kabel TV lösning i huset.

    Så här ser lösningen ut just nu;
    - Parabol med 4 Quattro LNB (Quattro gör att den kan ta emot alla 4 pollariseringar samtidigt)
    - Dessa fyra är kopplade till en s.k Multiswitch (17 ingångar och 8 utgångar). Vilket gör att man inte behöver ha en satelitbox vid varje TV och också gör att 8 TV kan titta samtidigt via parabolen.
    - 4 Utgångar i Multiswitchen används bara just nu. Dessa är kopplade till min MediaServer.
    - MediaServern kör Windows Server 2012, med ett TBS 6984 som har 4 stycken Tuners och kan därmed ta emot 4 TV signaler samtidigt. (Går att sätta in fler TV Tuners om man har behov av det, men då vi är 3 i familjen så tror jag inte vi kommer behöva fler än 4 TV igång samtidigt). Det går också att plugga in USB Tuners till sin NAS burk så slipper man ha en stor server som surrar.
    - MediaServern använder sig av DVBLogic Server samt EPG Loader för TimeFor.TV vilket gör att man får EPG för i stort sett alla Europeiska kanaler av intresse.
    - Klienterna i huset kör just nu antingen varsin ASRock eller gammal laptop med Windows7 och XBMC, men beställde igår en Raspberry Pi för att testa köra XBMC på den till en tiondel av kostnaden för ASRock burkarna.
    - Kör autoinloggning och autostart av XBMC, så man bara startar igång burken och allt hoppar igång av sig själv.
    - I XBMC har ett plugin för att ansluta sig mot DVBLink och streama TV via den nya LiveTV (PVR) funktionen. XBMC kan också användas för att se på t.ex SVT Play, mm mm.
    - Fungerar även att titta via portable enhter. T.ex iDevices (jag har ingen Android/WinMobile). Lite portforwarding i Routern så funkar det även att kika när man sitter på bussen/tåget.
    - Alternativt WebBrowser eller VLC m.fl.

    Fördelarna är att det är en hyffsat smidig och trevlig lösning som gör att man avkodar signalen centralt, vilket gör att man inte behöver betala för en massa Tvilling eller Familje kort till ViaSat / CanalDigital. Behöver inte heller ha VU+ eller Dreamboxar vid varje TV. Å andra sidan så är en ASRock inte direkt billigare, men ger en hel del större möjligheter än en DB. Har dock stora förhoppningar för Raspberry Pi burkarna.
    Också smidigt att centralt styra vilka kanaler som ska finnas, kanal ordningen, osv, och alla klienterna får dem automatiskt. Likaså central hantering av EPG och inspelning.
    Himla skönt också att ha allt samlat i ett program. LiveTV,Film,Serier,Bilder,Musik mm. Lekte lite igår med att låta XBMC fungera som AirPort mottagare, så jag kan streama musik till ett eller flera system samtidigt (få samma musik i hela huset). Viasat fungerar föresten även med HD kanalerna...
    Det som också är trevligt med XBMC är att den i vårt fall kör alla filmer och serier från vår centrala filserver och delar på album Art, framsidor på filmer, serier mm och även håller koll på vad man sett eller inte sett oavsett vilken TV man sitter vid. Tittar man på en TV, stoppar filmen och går till en annan TV, så kan man fortsätta titta där man slutade.

    WAF är i vårt hem hög på den här lösningen, men jag har å andra sidan en hyffsat teknisk fru med en hel del tålamod.
    Men jag skulle inte sätta upp något liknande för en helt oteknisk bekant, då det antagligen skulle generera för mycket support.

    Nackdelarna är att det inte är en helt stabil lösning. Det händer att man helt plötsligt inte kan se på LiveTV och får felsöka lite. Löser sig med en omstart av tjänsten eller ombootning av servern (lutar åt att det är min tredjeparts avkryptering som slutar fungera ibland, ska felsöka den biten nästa gång det händer/hänger)
    Supporten för DVBLogic via deras Forum är ganska bra och snabb.

    Jag provade med MediaPortal men hade problem med att MediaPortal inte hittade alla kanaler samt hängde sig en hel del.
    Men såg att det nyligen kommit en ny version och ska göra ett nytt försök vid tillfälle.

    Hoppas det kan ge dig lite ideer och uppslag på vad man kan göra.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    En trevlig lösning om du får det stabilt!
    Jag är väl blind som vanligt, men var sitter kortläsarna?

  9. #9
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    och även denna undrar jag över "Viasat fungerar föresten även med HD kanalerna..."
    Multitasking means screwing up several things at once.


  10. #10
    Missade att skriva de bitarna.
    All dekryptering sker på servern och kortläsarna kan man lösa på lite olika sätt.
    Antingen så kör man med softcams, t.ex acamd.
    Eller så kör man med ett TV-kort som har en eller flera inbyggda CI moduler och då beror det på tillverkaren av kortet hur många kanaler det kan avkoda samtidigt med en CAM.
    T.ex denna kan http://www.digitaldevices.de/english/DuoFlex_S2.html

    CI with MTD technology (optional)
    MTD (Multi Transponder Decrypting): only 1 CAM is needed to decrypt 4 encrypted TV channels. View 1 encrypted program while recording up to 3 others.
    NB Not all CAMs support this feature. Compatible CAMs can be found on our website.

    MTD saves the extra cost of buying multiple CI cards, CAMs and Smart Cards. Only 1 Common Interface with 1 CAM and 1 Smart Card needed. No need to buy multiples.
    Och vissa andra TV-Kort stöder bara avkryptering av flera kanaler på samma transponder
    Multidecrypt is the ability for a tuner to use a CAM and smartcard to decrypt more than one channel at once. Those channels must be on the same transponder (DVB-S/S2) or multiplex (DVB-T, DVB-C).
    Personligen så visste jag inte detta innan jag köpte mitt kort, och är tvungen att köra på softcam.

    Lekte med Media-Portal 1.3.0 Betan idag och fick den att fungera som den ska. Går att få till exakt samma funktionalitet som ovan med den, utan att betala för dbvlink (MP är gratis) och köra XBMC mot MP Servern.

Liknande ämnen

  1. Dreambox, var skall jag börja??
    Av Idiom i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:28
  2. Noll koll parabol
    Av Teeo i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 15:39
  3. [LÖST] Börja bränna
    Av bn i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-08-05, 16:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss