Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nätverks- eller insignalproblem boven i dramat?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Nätverks- eller insignalproblem boven i dramat?

    Allt har funkat med mina boxar sedan långt tid tillbaka, men nu sedan några dagar tillbaka tappar serverboxen (DM7020) insignalen till och ifrån – och då får heller inte klienterna signal från Cmore-kortet . Serverboxens normala SNR > 90, blir säg 30-40 och Ber stiger från 0 till mycket höga värden. Det stora problemet då, är alltså att jag samtidigt tappar mottagning på mina övriga boxar. Efter ett flertal resets på serverboxen, brukar jag då få tillbaka signal och bild - på alla boxarna.

    Det som hänt under senaste två veckorna är, att jag varit utan internet eftersom Universals support klantat till det. När dom väl kom till skott och fick fart på mitt modem igen (det hade hoppat över i PPPoE-mode?), så fick jag kontakta Netgears support för att få igång routern. Det fixade dom f ö mycket snabbt genom att ändra från statisk till dynamisk IP.

    Mina funderingar:

    1. Varför tappar nu även mina klienter Cmore-kanalerna, i samband med att servern får dålig signal från LNB?

    2. Kan mitt strul med kortdelningen ha påverkats av ändringen statisk till dynamisk ip?
    Använder newcs som server och mgcamd 1.35a som klient. Har varit inne på att byta till cccam eller oscam, men legat lågt eftersom newcs+mgcamd trots allfungerat.

    3. Någon av er om kan ha någon ide om var problemet kan ligga och vad jag borde testa att ändra på?
    Fel som dyker upp och försvinner till och ifrån, kan vara besvärliga att komma tillrätta med ... :-(
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Låter mer som att du har någon typ av hårdvaruproblem på din DM7020. Är den några år gammal? DM7020 har väl problem med att nätaggregatet ger upp efter några år. Ostabil spänning skulle kunna förklarar varför du tappar både insignal och nätverksförbindelse.

    Tror inte det har att göra med de förändringar av modem m.m. du nämner eftersom det inte skulle påverka insignal till boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Tack atomized, du har säkert rätt!
    Ska kolla om det går att komma över nätverksdel som passar boxen. Boxen är gammal, så det kan kanske bli problem att få tag på.

    Har även en DM800HDSE, men på den är frontdisplayen svart. Är därför rädd att mixtra för mycket med den, för då kanske jag inte ens kan använda den som klient. Annars vore ju ett alternativ att använda den som server i stället. I den finns ju både newcs och cccam, men inte samma versioner av de jag använder i DM7020.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Sökte vidare och fann nedanstående forumtråd:
    http://www.comhit.net/showthread.php/24116-DM7020-tunern-på-väg-att-gå-sönder

    Här verkar en trasig kondensator, C60003 på 22uF 25V, kunna ge problem med att få in kanaler.

    Själv räddade jag i våras en inspelningsbar DVD-spelare genom att byta ut en trasig kondensator. Vid uppstart kom det upp ”Hello”, sedan var det tvärstopp. Den kondensatorn hade blivit så varm att den bullat till sig på ändytan med elektrolyt som pressats ut. Där syntes felet ...


    Den kritiska kondensatorn C60003 i minDM7020 syns det inget fel på, men den kan kanske vara felaktig trots det. Testar dock än så länge enbart med en nödlösning. Pallade upp boxen och tog bort glasdörrarna för att få bättre ventilation. Plockade dessutom bort hårddisken,eftersom jag inte verkar ha någon användning för den. Allt för att minimera temperaturen i boxen. Bra, oavsett om det är nätdelen eller annat som är boven i dramat. Nu håller jag tummarna för att det räcker med dom där åtgärderna... Kanske ide att köpa en sån där fläkt som bl a används till laptop? Kostar nog inte så värst mycket vid direktköp från Kina.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2012-12-20 klockan 16:18.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. nätverks problem
    Av roffeua i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 21:05
  2. Nätverks strul
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 19:54
  3. Nätverks Problem
    Av Kalle_P i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 21:06
  4. Nätverks problem 500s
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 19:20
  5. nätverks scanning
    Av fbk1 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 06:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss