Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Unicable lnb till vanlig tuner?

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    430
    Tackad
    13 gånger

    Unicable lnb till vanlig tuner?

    Hej.

    Har en fundering när det gäller lnb som har unicable uttag. Tänkte om det finns någon splitter som man kan koppla in så det sedan går att koppla in "vanliga" tuners, alltså sånna tuners som inte är anpassad för unicable?

    Det jag vill, är att kunna ha en kabel från parabollen som sedan när den kommer inomhus delas upp till 4 med hjälp av en splitter, om det nu finns någon sådan splitter, och efter splittern, så ska det gå vidare till 4 tuners som inte är anpassade till unicable.

    Hoppas ni förstår vad jag menar, skulle vara kanon om någon visste. Anledningen till att jag vill göra såhär är att jag endast har två hål in utifrån och vill ha 4 tuners, men vill inte göra fler hål.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tror inte att det skulle fungera.

    Om du verkligen INTE vill göra fler hål, får du gå vägen med optisk LNB. Lite information här: http://en.wikipedia.org/wiki/Fibre_s...e_distribution Merinformation finns på hemsidan för Global Invacom.

    Det är inte billigt...

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Juppe, nej det går inte. Så fungerar inte unicable / SCR utan tanken är att man kan köra 4st boxar (om varje box har 1 lnb ingång) på en och samma kabel, antingen seriekopplat från box till box, eller så har man en kabel från parabolens LNB (som måste vara en unicable LNB), till en vanlig splitter, dom ska vara splitter för satellitsignaler och måste ha DC-pass. Varje box i sin tur måste sedan stödja denna teknik, och varje box måste konfigureras för vilken av de 4st kanalerna som ska användas. Jag har sett (för någon vecka sedan) att det finns unicable LNBs med en SCR utgång för 4st mottagare PLUS 1st vanlig LNB utgång. Typ legacy port eller vad man ska kalla det. Har också sett en variant till som har 2st vanlig utgångar.

    Själva unicable tekniken ska (vad jag vet) kunna stödja 8st mottagare i en kabel från LNBn, är inte helt säker på det dock, jag har bara sett LNBer som ger dig 4st boxar mot SCR utgången på LNBn. Men de flesta har nog inte mer än 4st boxar hemma, och det är ju enkelt montera upp en till parabol med en LNB som har SCR utgång, så man kan köra 8st boxar om man behöver det.

    Schwede30, jag har också sett att sådana system finns. Ganska bra, men det kostar pengar, dessa prylar är mer tänkta för headend, och dyrare system, smatv och annat, där man har många kunder som i sin tur kan betala för prylarna. Inget för en hemanvändare egentligen, om man inte har mycket speciella krav.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 21:31
  2. CS och anv. som vanlig dig.box
    Av blomryd i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:12
  3. Skillnad på MHW-box och vanlig?
    Av Svenne_27 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 12:32
  4. [LÖST] Kan man få ett vanlig svar....
    Av JOG i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-21, 12:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss