Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: HJÄLP! Problem med "root" lösenordet och Gemini Server..

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    HJÄLP! Problem med "root" lösenordet och Gemini Server..

    Hej Alla!
    Jag är en ny användare, har 2 st dreambox dm500-s. Förut burkade jag betala mycket pengar till andra för ett års indiska, svenska och sky kanaler. Men nu vill jag göra det själv och inte betala tusenlappar för saker som jag själv kan göra. Fast de har bytt antingen lösenordet eller loggin och jag kan inte logga in med FTP. Jag använder DCC men den säger att loggin är fel. Jag vet inte om de har ändrat ROOT lösenordet eller själva loggin. Jag försökte hitta lösenordet via tuxbox, men kan inte göra det heller, det ger ett felmeddelande: error server replied 404 not found ( URL : http://www.download.blue-panel.com/g...3060/addon.xml )

    Jag har försökt runt 5 timmar idag men kan inte hitta info för mig att fixa mina dreambox. Skuller vara tacksam om nån kan hjälpa med några tips...

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    Först ip nr sen root sist dreambox

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Dreambox 600PVR /med Pli, Gemini .../


    /återställa lösenord och username till defaultläge på en Dreambox (Username: root Password: dreambox). Om du inte har Tuxbox commander, installera, genom att gå till "Blue panel" ->addons ->download ->gemeni server/.




    Starta Tubox Commander och klicka dig fram till:


    /var/etc/passwd (passwd är password filen)

    Ändra inte inte filen passwd-

    Tryck på fjärrkontrollens 4 och gå till edit mode och editera första textraden i passwd-filen.
    Där står:

    root:XXXXXXXXXX:0:0:root:/home/root:/bin/sh


    XXXXXXXXXX står för ditt lösenord i krypterat format. Radera alla dessa tecken med fjärrkontrollens piltangenter för att gå höger/vänster och sedan volymknappens minusknapp för att radera.

    -Linjen ska se ut såhär:

    root::0:0:root:/home/root:/bin/sh

    Tryck OK, exit och save.

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för svaret! jag har försökt det men det går inte för att det går inte att instalera tuxbox. När jag försöker ladda ner och installera tuxbox via bluepanel, ger den felmeddelande. Då går det inte heller med blue panel. Om ni har några andra tips att återhämta lösenordet? // adgn0304

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Flasha om boxen, då imagen säkert ändå är antik.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack matkoh! men det gick inte att flasha. Har försökt med dreamup hela dagen. Kabeln och internet verkar fungera men dreamboxen syns inte...
    Nu ska försöka med Flashwizard.. hoppas att det går.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Och du har testat med flera versioner av DreamUp & även en riktig nollmodemkabel?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Jag har testat 2 nulmodem kabel. Men bara en version av dreamup. Jag har beställt en ny kabel iaf om det är kabel... Men nu när du säger det ska försöka med andra dreamup versioner..

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    testa med 1.3.3.4, brukar alltid funka på 500s
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 12:57
  2. Gemini 3.40 problem med "recordings.epl"
    Av moOd i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss