Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dream Box DM 600C SNR 96% ingen bild, SNR 97% fin bild!

  1. #1

    Dream Box DM 600C SNR 96% ingen bild, SNR 97% fin bild!

    Hej

    Min SNR går ner 1 procent, dvs från 97% till 96%, och sedan pendlar mellan 96% och 95%.
    BER pendlar också mellan ca 800-8000, detta händer inte om SNR är på 97%.
    BER är 0 på alla SVT kanaler som fungerar.
    Om detta händer så får jag ingen bild/ljud på någonting, förutom SVT kanalerna.

    Blev förstås misstänksam på mina kablar, men jag har bytt både kontakter, kablar och fixat och trixat, men det blir inte bättre.

    Förra gången detta hände så blev jag less och provade att flasha om boxen, göra om allt från början med alla inställningar osv. och
    då funkade det efter att jag gjort detta och sökt om alla kanalerna, det funkade ungefär 3 månader.

    Nu har det hänt samma igen...jag är jävligt less på detta nu.
    Jag ska ta ikväll och flasha om boxen och se om det funkar.


    Men vad beror detta på?
    Är det Com Hem som skickar ut för svag signal?
    Är det boxen som jävlas med mig? Den är helt ny, ca 1 år gammal.


    Någon som haft samma problem som jag?

    /Fredrik i Luleå

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det absolut viktigaste värdet att titta på är BER, Bit Error Rate. Den SKALL vara 0!
    Är den inte det så betyder det att du har störningar på signalen som gör att datat förvanskas och det kommer att bli problem att titta på och avkoda kanalerna.

    Om du har störningar som bara uppträder ibland så kan det vara svårt att gissa vad problemet är. Det kan vara så att din signalstyrka ligger på gränsen. I så fall kan du prova med en kortare kabel av bättre kvalitet eller en antennförstärkare.

    Det kan också vara annan utrustning som stör signalen. Trådlösa telefoner, trådlösa nätverk, mikrovågsugnar m.m. Försök att hålla antennledningen så långt borta som möjligt från sådana saker. Fundera på om störningarna uppstår i samband med att någon maskin går igång i närheten.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Jag har installerat 2 st NEXA trådlösa mottagare i närheten av både boxen och där kabeln går efter väggen, för att styra belysning på/av.
    Kan det vara dom som stör, de går ju på mitt trådlösa nätverk hemma via min Telldus Net.

    Jag har även i samma rum, dock en 6-7 meter bort bytt ut min Router från en DIR-635 till en Apple Airport Extreme, den sistnämnda kör ju på både 2.4 och 5-bandet... kan det vara den som stör?

    Men jag har för mig att alla dessa enheter varit där minst ett antal dagar före problemet började...

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är svårt att gissa vad det kan vara. Men det är ju relativt enkelt för dig att slå av olika grejor och se om det gör skillnad.

    Men i första hand skulle jag nog satsa på att prova att tillfälligt flytta boxen så nära Comhem uttaget som möjligt och använda en så kort kabel som möjligt mellan boxen och uttaget i väggen.

    Det här blir lite detektivarbete där du själv får prova olika åtgärder, jag tror inte någon här kan gissa exakt vad som är problemet i ditt fall. Vi kan bara ge allmänna råd och så får du prova.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    jag har provat med en kortare kabel av bästa kvalitét, med exakt samma fel och siffror i boxen.
    Jag ska prova ikväll med att slå av alla trådlösa grejjer i närheten så får vi se om det blir bättre.
    Om inte det hjälper så ska jag flasha om boxen och se om det blir bättre.

    Jag återkommer med info!

Liknande ämnen

  1. dreambox 600c-comhem-bild
    Av Castro i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:03
  2. Ingen bild - TV6
    Av patrikeson i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 14:00
  3. Ingen bild på TV7
    Av SatViewer i forum Boxer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 17:37
  4. Dreambox 600C + Comhem-kort, ingen bild
    Av blodgrape i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 12:17
  5. Ingen bild på PPV...
    Av Crabbe73se i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-16, 15:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss