Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Komma åt Dreambox på annat nätverk?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Citat Ursprungligen postat av BlackKnight Visa inlägg
    Ah jag får fan inte rätt på detta,

    Har en netgear wgr614v7 router, har gått in i port forwarding , valt add custom service , gett namn Stream sen starting port 80, och ending port 80 , lagt in dreamboxens ip nummer ( som verkar ha dynamisk ipadress?? så den byter sig).

    Har gjort samma sak som ovan och lagt till en till cusotm service , gett namn stream2 öppnat starting port 8001 och samma på ending port 8001, samt lagt in samma ip nr där med..

    vad gör jag fel?!
    Du kan reservera en ip adress till din box genom adress reservation:
    http://screenshots.portforward.com/r...N_IP_Setup.jpg
    Då får din dreambox en reserverad ip adress på routern och du har kommit ifrån ett problem

    Sedan ska det räcka att du gör som du har skrivit, port 80 och 8001 ska forwardas till din dreambox ip typ: 192.168.xxx.xxx
    http://www.pcwintech.com/port-forwar...tgear-firmware

    Prova att starta om routern efter att du har ställt in allt, starta sedan om dreamboxen och kontrollera att den fått den reserverade ip adressen.
    Men du kommer behöva en väldigt stabil uppkoppling då en SD stream ligger på runt 7-10 Mbit, och HD kan man i stort sätt bara glömma utan transcoding via vlc eller om boxen har stöd för det.

    När du laddar ner m3u filen så öppna den med notepad/wordpad och kolla så att där står rätt ip, alltså din externa och inte 192.168......

    Lycka till!

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Bra svar där ! !

    adressen behöver inte vara "siffror", _kan_ vara "namn" internt såväl som externt i m3u filen.

  3. #13
    hehe kabel till kontoret..
    För det första har jag testat accessa brorsans från kontoret och det fungerar fin fint och streama därifrån.

    För det andra, så får jag bara min interna ipadress i m3u filen när jag försöker öppna den. kan kanske nämna att jag kör på mac på kontoret, men det spelar nog mindre roll då jag testat köra utanför nätverket hemifrån och får samma felmeddelande på windows burken. (win7)

    Tror fortfarande på att de är något med portarna, när jag öppnar port 80 mot låt säg min interna är 192.168.1.5 så kommer jag åt webinterfacet genom att surfa mot min externa ipadress. Sen när jag trycker på vlc filen och kör igång den så får jag något fel om att de inte går och nå, och då går den mot den interna ipadressen.

    Öppnar jag port 8001 också mot samma ipadress så kommer jag inte ens åt webinterface , som sagt så tror jag , jag gör något fel vid port forwarden. första gången jag öppnar portar så all tips mottages med öppna armar , ironiska kommentarer som milox får ni gärna hålla.

    tack!

    Citat Ursprungligen postat av cyborgpunte Visa inlägg
    @milox

    Kul du var där då, kabel hela vägen ..... Varför inte försöka hjälpa honom istället

    Förövrigt så är det jag citerar i rad 2 nedan, beroende på box och image.
    På kritatiden var det 100% såsom du skriver. Men inte nu längre

    Jag kan garantera dig att när jag surfar in på min box från annat nät,
    då står min externa adress i m3u filen.


    Detta vet jag för jag kollade när en annan nybörjare framhärdade att hans externa stog där,
    så jag blev tvungen att prova det, och så var fallet.
    Själv har jag inte webport forwardad, finns ingen anledning till det.

  4. #14
    tack rodak ska kolla igenom detta lite mer noggrannare och så återkommer jag!

    Citat Ursprungligen postat av rodak Visa inlägg
    Du kan reservera en ip adress till din box genom adress reservation:
    http://screenshots.portforward.com/r...N_IP_Setup.jpg
    Då får din dreambox en reserverad ip adress på routern och du har kommit ifrån ett problem

    Sedan ska det räcka att du gör som du har skrivit, port 80 och 8001 ska forwardas till din dreambox ip typ: 192.168.xxx.xxx
    http://www.pcwintech.com/port-forwar...tgear-firmware

    Prova att starta om routern efter att du har ställt in allt, starta sedan om dreamboxen och kontrollera att den fått den reserverade ip adressen.
    Men du kommer behöva en väldigt stabil uppkoppling då en SD stream ligger på runt 7-10 Mbit, och HD kan man i stort sätt bara glömma utan transcoding via vlc eller om boxen har stöd för det.

    När du laddar ner m3u filen så öppna den med notepad/wordpad och kolla så att där står rätt ip, alltså din externa och inte 192.168......

    Lycka till!

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    @BlackKnight

    Har du anget vilken image du har på din 600:a ??
    finns typ 3 olika streamportar genom historien.
    har du någon nyare image är det ju 8001, men det är inte givet.

  6. #16
    jag har enigma, vet inte vilken , ingen aning hur man kollar upp det. Har testat öppna upp 8001 med men det hjälpte inte, den håller sig vid den fasta ip:n jag satte iallafall. Jag kommer åt webinterfacet , men när jag öppnar m3u filen i vlc så går den mot den lokala

    Vad kan jag göra / kolla mer?

  7. #17
    öppnar jag m3u filen ser jag att de står http://min lokalaipadress.31339/0,0133,1033,1133 ska den gå mot 31339, de verkar ju vara en ljud/bild port med?

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    31339 det var väl pli's zapstream port förr.
    är det så, så är det bara
    ipadress (internt eller externt eller namn) KOLON 31399
    och isåfall är det den porten som ska forwardas
    dessutom ska det isf gå att zappa med behållen/samma ström (vpid).
    ja samma m3u-fil för alla kanaler.

  9. #19
    Jag testade byta ip:adress i den m3u fil jag ladda ner , till min externa :31339 och då funka strömmen i 3sekunder sen dog den, antar att den käka upp bandbredden, går det och tweaka VLC?

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Använd tillämpliga delar i tidigare länkad guide.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 13:38
  2. Nätverk med dreambox
    Av Boomerang i forum Dreambox
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 13:51
  3. [LÖST] Dreambox är inget annat än dyrt skräp!
    Av i forum DGStation
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 22:10
  4. Dreambox - Nätverk
    Av Willom i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 07:44
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 14:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss