Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken dreambox behöver jag ?

  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Vilken dreambox behöver jag ?

    Hej.

    Vad ett tag sedan jag var aktiv här och skrev inlägg, MYCKET har hänt sedan sist. I alla fall så är det så nu att jag har CD via parabol och kör idag fortfarande med svarta orginalboxen, den utan hårddisk. Det har blivit dags att kunna spela in "raw transport stream" vilket jag förstår att dreambox ska klara av, okrypterad till hårddisk. Som man sedan då kan manipulera, encoda, mkv och vad man nu vill i sin dator.

    Jag är dock lite osäker på vilken box jag behöver. Informationen på satpro samt även dream multimedia sidan är ganska usel och rörig, t.ex. står det att Dream 800HD SE har en DVB-S tuner, men lite längre ner i texten så står det att den klarar DVB-S2, ganska rörigt. Sedan verkar ju 800 PVR versionen bara ha 300Mhz och DVI utgång, men går det att spela in ett program och titta på ett annat parallellt. Och är det vanligt med kopior istället för orginal dreambox.

    Sedan undrar jag om själva smartcard kortet till CD, kan man bränna upp kortet i en dreambox, eller hur är det med den saken, jag kommer inte kortdela själva kortet utan tanken är att använda en dreambox som en vanlig box fast med möjligheten att spela in. Man läser ju en del om folk som har problem med boxarna här. Lite förvånande att det inte finns CI slot på dreambox. Kan man räkna med problmfri mottagning eller kommer man behöva trixa med kortet och annat då och då.

    Eller är det så att folk som har problem i forumet gör saker fel och därför drabbas av problem, vilket jag säkert också kommer få.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    en 800HDse med S2 tuner har det mesta man behöver, usb för extra tuner, dubbla kortläsare, mindre risk att bränna kort i den jämfört med originalbox, utan extra usb tuner och dual lnb så kan du bara spela in och titta på kanaler från samma transponder

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ah, så det är just 800HD SE som är den som gäller, eller är mest populär. Antar det inte direkt kommer någon ny modell från dreambox inom den närmaste framtiden. Vad gäller satelliter så har jag bra koll på det mesta, det är dreambox jag inte vet så mycket om, även om jag kört olika linux genom åren osv. Är ingen expert men dreambox är ju en värld för sig. Har parabol med två quad LNB, en för CD en för viasat. Måste dock köra med diseqc, fast jag vet att jag måste ha två kablar så man kan titta på en kanal och spela in från en annan, får jag kommer använda boxen på de sättet. Antar dreambox inte har stöd för unicable / SCR fast det kräver ju också ny LNB. Men sak samma, kör med två kablar så blir det bra.

    Men hur är det med tunern. Det konstiga är ju att det står in / out på baksidan av boxen, det ska ju vara två ingångar om man ska kunna spela in parallellt med att man tittar på annan kanal. Och jag antar att tunern som följer med är en S2 som fixar HD kanalerna. Och man kan inte se på en dreambox om den är äkta antar jag man måste köra test grejen i boxen eller går det att kolla på nätet på något vis ?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Vad ett tag sedan jag var aktiv här och skrev inlägg, MYCKET har hänt sedan sist.
    Nja, det har inte hänt så mycket senaste kvartalet.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger

    Sv: Vilken dreambox behöver jag ?

    Köp en VU+ solo2 istället, en mycket bättre hårdvara och få pengar över.

    Skickat från min HTC Flyer P512 via Tapatalk 2
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    +1 på den, jag är jättenöjd med min solo2

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    men jag skrev att du måste köpa till usb tuner och ny lnb för att kunna spela in och titta på olika kanaler, jag är supernöjd med mina kloner för drygt en tusenlapp, med sim A8P funkar original programvara

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Crille44, hur menar du ? finns det inte tuners med dubbla ingångar ? Nu är jag lite förvirrad.

    Jo, jag har sett det finns andra boxar, men frågan är om inte dreambox är den som har störst stöd, man kan få mest hjälp med osv, att komma igång. Det är den biten jag tänker på.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    hmm det finns med tripple ingång (S-C-T) men bara en aktiv åt gången, däremot kan du köpa en DM 7020 med dubbla tuners

  10. #10
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Håller med crille en 7020HD är det som gäller om du ska få full frihet som du beskriver
    En kabel till varje tuner från varje diseq så är du på banan.
    7020HD finns ju bla på netonet eller från http://www.ac-sat-corner.eu/Dreambox...B-S2-inkl-WLan
    för 4600:- inkl frakt. 100% orginal
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken parabolstorlek behöver jag?
    Av Ahrimanes i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 22:11
  2. Dreambox eller skybox, vilken parabol behöver jag?
    Av hedde i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 19:39
  3. Oerfaren behöver råd om DreamBox
    Av invisible i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 01:04
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 21:23
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 12:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss