Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dreamboxar och tidsfördröjning - kanske lite avdelning kuriosa ...

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Dreamboxar och tidsfördröjning - kanske lite avdelning kuriosa ...

    Fick mig nyss god mat och dryck och tittade samtidigt på friidrotts-EM på kökets TV med en DM500S. När jag reser på mig och går genom hallen mot sovrummet, där jag har en DM800HDSE, hör jag reportern i köksteven säga: "Ska man gå vidare till final måste man alltså ...". När jag kommer mot sovrummet hör jag denna fras ännu en gång, nu från teven där med en DM800HDSE. Alltså, tidsfördröjningen här måste ha varit säg tre sekunder. Med tanke på att DM800HDSE i sovrummet samtidigt ligger en 6-7 m närmare parabolen än boxen i köket och dessutom befinner sig betydligt närmare routern, jämfört med DM500S i köket, så blev jag nyfiken på vad som avgör fördröjningen?

    En lite lagom allvarlig fundering så här en fredagskväll ;-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    154
    Tackad
    1 gånger
    Det kan vara att du såg på en HD-kanal på DM800SE, en viss tidsfördröjning är det mellan SD och HD
    Ha en trevlig fredag

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hermle Visa inlägg
    Det kan vara att du såg på en HD-kanal på DM800SE, en viss tidsfördröjning är det mellan SD och HD
    Ha en trevlig fredag
    Tack! Visst är det så att DM800HDSE är inställd på en HD-kanal och dom har alltså så mycket fördröjning ...

    Ha en trevlig fredagkväll själv Hermle
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    HD-kanaler sänds komprimerade med mpeg4. SD-kanaler sänds komprimerade med mpeg2.
    Eftersom mpeg4 är en hårdare komprimering krävs det mer datorkraft och tid att utföra den. Det tar alltså längre tid att först komprimera HD-bilden i mpeg4 vid sändning och sedan för mottagaren att packa upp den igen vid mottagning jämfört med motsvarande manövrar för SD-kanaler i mpeg2.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Du atomized är i vanlig ordning väl påläst ;-)
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #6
    Så om man ska se slutsignalen så tidigt som möjligt ska man alltså se en SD-kanal

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    68
    Tackad
    6 gånger
    Men om det tar längre tid att båda kompirimera och packa upp hur kommer det sig att fördörjningen inte bara blir längre och längre ju längre tid man tittar på samma kanal? Det borde med andra ord finnas tillräckligt med datorkraft i en box för att kunna packa upp i realtid så att säga. Om det är TV-bolagen som gör kompirimeringen borde de väl kunna se till att ha tillräckligt med datorkraft för att fördröjningen i stort sett ska vara noll. Eller tänker jag fel?

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är ju mer data som ska packas ihop/upp på en HD-kanal också, glömde säga det tidigare. HD-sändningen innehåller betydligt mer bilddata än SD-sändningen. Så både betydligt mer data plus att det ska komprimeras hårdare.

    Dock så ökar ju inte tiden ju längre man tittar. Om vi spånar lite (har inga riktiga siffror) så kanske det tar en sekund att packa datat och en sekund att packa upp det i mottagaren. Summa två sekunders fördröjning jämfört med realtid. Sedan tillkommer lite fördröjningar i transmissionen och tiden det tar för signalen att färdas upp till och ner från satelliten. Säg tre sekunder sammanlagt.

    Den tre sekunders fördröjningen gäller ju direkt när du slår på boxen och börjar titta men också två timmar senare när du suttit och tittat ett tag. Den tidsfördröjningen är ju konstant och ändras eller växer inte.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Lite frågor om olika dreamboxar
    Av dummer87 i forum Dreambox
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 09:38
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 01:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss