flyyn, ja folk här vet lite mer om själva funktionaliteten i dreamboxen. Det konstiga är att du inte kan få upp något från viasat, eftersom det funkar med Thor CD, så bör du i alla fall kunna söka av kanalerna från Viasat (oavsett om du har kortet i boxen eller inte), och sedan kunna titta på den där ryska nyhetskanalen jag angav. Den är inte krypterad och ska fungera.
Jag misstänker det är något med boxen som inte stämmer, för om du har en kabel direkt från LNBn (för viasat) in i boxen så ska det fungera. Du ska få signal och kunna söka av satelliten. Och eftersom du haft en firma där och han hade instrument så vet han att det är rätt, dvs din parabol tar emot satelliterna.
Vilken box har du, ingen möjlighet att ta foton på den och lägga upp här, har du flera tuners i boxen osv ?
Hur som helst låter konstigt att du kan söka av thor utan problem, sedan när man flyttar kabeln så borde det ju gå att söka av viasat. Låter mycket märkligt, jag skulle försöka få tag i någon som har en viasat box och låna den BARA för att se att den boxen, med kabel till LNBn fungerar. Så man verkligen vet att det bara är boxen som strular. Man kan bli tokig annars när man letar fel om man inte kan systematisk utesluta saker vid felsökning.
jo1, ja just det, glömde säga det. Man måste stänga av allt (inte standby) när man flyttar kablar osv, man kan annars paja tuner eller LNB om man har otur.