Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Någon annan här som lyssnar på radio via satellite ?

  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Question Någon annan här som lyssnar på radio via satellite ?

    Tänkte bara kolla med er, själv har jag upptäckt hur GRYMT bra ljudet är från radiosändningarna via satellit, FM kan ju slänga sig i väggen. Så jag lyssnar ganska mycket på radio via satellit numera. Inga störningar, man blir inte utkastad från någon sketen streaming servern, eller avbrott i sändningarna pga andra faktorer. Då jag har CD kan jag inte plocka in bandit, radio 1, rix (risk) fm, Lugna Favoriter, eftersom dessa bara finns på viasat.

    Brukade lyssna lite på mellanvåg förut längre tillbaka i tiden men dessa sändningar har i stort sett upphört, så förmodligen bara en tidsfråga innan allt på mellanvåg och långvåg försvinner.

    Så jag lyssnar på NRK (norsk rikskringkasting). Är det andra här som också lyssnar via satellit ?

    Vad lyssnar ni på, eller lyssnar ni inte alls ?

  2. #2
    Seniormedlem optimals avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    339
    Tackad
    23 gånger
    Scandinanavian Satellite Radio
    DM8000 PVR Openpli 8.3

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo, jag lyssnar på de flesta stationer till och från, finns ganska mycket roligt i radioväg som sänds på olik satelliter. Jag har ju iofs bara datorn där jag lyssnar (tbs6985), men jag provade hos en annan person som hade box, tv plus hemmabio. Bra drag i ljudet genom hemmabion.

    Perfekt att montera upp parabol på jobbet också, i alla fall vad gäller Viasat. Dessa stationer man kan ta emot, Bandit, Radio 1, rix-fm och Lugna Favoriter, sänder ju inte på FM-bandet över allt. Sedan beroende på vad man har för jobb, kan man alltid skaffa en olaglig FM-sändare och skapa sin egen FM-station så man kan lyssna om man är mobil och rör sig på arbetsplatsen, dock inget jag uppmanar att man ska göra
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-03-13 klockan 21:34.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    BBC Radio 1-6, MDR info, DR klassiskt, Radio Sweden, SR P4,

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Tänkte bara kolla med er, själv har jag upptäckt hur GRYMT bra ljudet är från radiosändningarna via satellit, FM kan ju slänga sig i väggen. Så jag lyssnar ganska mycket på radio via satellit numera. Inga störningar, man blir inte utkastad från någon sketen streaming servern, eller avbrott i sändningarna pga andra faktorer. Då jag har CD kan jag inte plocka in bandit, radio 1, rix (risk) fm, Lugna Favoriter, eftersom dessa bara finns på viasat.

    Brukade lyssna lite på mellanvåg förut längre tillbaka i tiden men dessa sändningar har i stort sett upphört, så förmodligen bara en tidsfråga innan allt på mellanvåg och långvåg försvinner.

    Så jag lyssnar på NRK (norsk rikskringkasting). Är det andra här som också lyssnar via satellit ?

    Vad lyssnar ni på, eller lyssnar ni inte alls ?
    Har jag gjort i många år, Astra19 Hotbird13 mm.

  6. #6
    Ja tycker också att det är grymt. Riktigt bra ljud och dessutom fantastiskt utbud av kanaler. Om någon missat Bob Dylans radioprogram så rekommenderas det varmt.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Få se vad dom gör, skrev mail och klagade till SR att dom inte sänder via satellit, alla andra, Finland, Norge, Danmark kör ju ut en del kanaler, känns som det blivit viktigare med sändningar via satellit, när det mesta på mellanvåg försvinner. Alla SR kanalerna borde finnas via satellit (krypterat eller inte) det är tråkigt att bandit, radio 1, rix (risk) fm, Lugna Favoriter bara finns på viasat, har inte viasat. Jag kan inte ta emot dessa kanaler på FM pga för mycket radioskugga. DAB i all ära, men satellit ger ju alltid 100% täckning bara man fixar så man har mottagning.

    Än så länge, gillar jag några NRK kanaler, och star FM.

    Ska fixa mottagning från hotbird och astra, om det blir VÅR någon gång, dumma snö.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    ...jag tycker snarare det är bra att sr inte sänder via satellit...det är illa nog att staten sprider sin propaganda via internet!

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jajko, ahahahaha. Jo, själv tittar jag inte på SVT längre, mycket bättre med sky news, euronews, bbc world news och andra sätt att få nyheter. Svenska nyheter suger verkligen och är hemskt politiskt styrda och inte oberoende. Men SR tycker jag är ganska bra, även de kommersiella kanalerna jag nämnde. Men då lyssnar jag inte på P3 och en del andra jobbiga kanaler. Den största fördelen är såklart för svenska i europa att kunna lyssna via parabol istället för streaming, om man då lyssnar stationärt, går ju inte i bilen osv.

  10. #10
    Haha. Jag ser knappt på nyheter längre. Föredrar att hålla mig uppdaterad på nätet. Mer valfrihet där och möjlighet att kolla upp källor osv.

Liknande ämnen

  1. Uppdatera satellite.xml
    Av ulfjonas i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-04, 23:14
  2. Jag undrar om någon har Amos 3 satellite?
    Av Ibrahim i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 13:00
  3. No satellite fronend found!!
    Av chester11 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 00:58
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 14:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss