Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: TV-kort som fungerar med Viasat?

  1. #1

    TV-kort som fungerar med Viasat?

    Hej!
    Jag är (snart) en ny Viasat-abonnent, och jag vill ta in TVn idatorn (kör Mythtv). Är det någon som har tips på ett TV-kort till datorn (PCI, PCI-e) som fungerar väl med Viasat? Och jag kör gärna med en CI-modul (är inte så bra på cam och phoenix-läsare). Linux som OS, förstås.

    Mvh

    Magnus

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, jag har själv ett TBS6985 som funkar bra. Det finns några kort med CA-slot som tar en CA-modul, plus kort. Men du kommer ändå få problem, för HD-kanalerna funkar inte, det är bara en del som kan få det att funka. Har inget med linux att göra utan snarare andra hinder som gör det svårt, än så länge. Sedan finns det inte någon CAM till Viasat, och CD har inte låst sina kanaler än så länge, återstår att se om dom gör det. Där funkar alla kanalerna med en CAM och TV-kort eller bara en kortläsare pluggad till datorn. Men vad jag har hört här och på andra forum ska TBS korten vara bäst vad gäller hårdvaran och hur det fungerar med operativsystemen, speciellt linux.

    Sedan om jag inte minns fel så var det någon som skrev här att han aldrig lyckades få betalkanaler att fungera på mythtv, tror det vara atomized, men inte säker. Ett annat problem är att CA-sloten på TBS korten inte fungerar till 100% med de olika programvaror som finns där ute. Dessutom kan du få hjälp här hur du får igång en vanlig kortläsare mot USB för att titta på betalkanaler.

    Men annars skulle jag föreslå TBS6928, men eftersom Viasat inte har några CAM så tjänar man inget på det. Plus alla TV-kort som finns har inte stöd för CI+ om och när det kommer börja användas. Fast det ligger långt i framtiden så inget man behöver tänka på.

  3. #3
    Hej!

    Tack! Det är ett bra steg på vägen. Det är en del saker jag inte fattar (känner mig som en nybörjare trots ca 5 års användning av Mythtv med Comhem....).

    1. När jag koller på TBS6985, så har det 4 ingångar för coax-kablar. Ehr.... jag som tänkte att 4 tuner card betydde att jag tog in signalet via EN kabel men kunde titta på flera multiplexar. Hur ska man använda dessa 4 ingångar? Splitta kabeln som kommer från parabolen, eller....?

    2. Varför är det svårt med HD-kanaler, och känner du till var jag kan läsa mer om detta? (söker men finner mest saker som gör mig förvirrad)

    3. Jag har en phoenix-läsare liggande, som jag aldrig använt (var tanken att göra cardsharing men det blev inte av, fanns inte behov). Är det bättre att ha en sån + t ex TBS6985 än att köpa ett med CI-slot? Om så... hur får man en sån läsare att fungera med kortet? Saknar helt erfarenhet av det, men tycker mig ha sett nåt att cardsharing kan vara svårt med satellitkanaler....?

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Sedan finns det inte någon CAM till Viasat, och CD har inte låst sina kanaler än så länge, återstår att se om dom gör det. Där funkar alla kanalerna med en CAM och TV-kort eller bara en kortläsare pluggad till datorn.
    4. Vad innebär det här med att det inte finns nån CAM? Det finns ju ett kort som måste läsas av nåt. Fungerar det inte med ett PCI-kort med medföljande CAM som jag stoppar in kortet i? (har inte börjat använda viasat ännu, flyttar inte förrän om två veckor).

    Mvh


    Magnus
    Senast redigerad av magnuslar den 2013-03-17 klockan 09:03.

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av magnuslar Visa inlägg
    1. När jag koller på TBS6985, så har det 4 ingångar för coax-kablar. Ehr.... jag som tänkte att 4 tuner card betydde att jag tog in signalet via EN kabel men kunde titta på flera multiplexar. Hur ska man använda dessa 4 ingångar? Splitta kabeln som kommer från parabolen, eller....?
    TBS-korten har stöd för UniCable. D.v.s. om du har ett LNB med stöd för detta så behöver du endast dra en kabeln till LNB1 på TBS-kortet.

    Citat Ursprungligen postat av magnuslar Visa inlägg
    4. Vad innebär det här med att det inte finns nån CAM? Det finns ju ett kort som måste läsas av nåt. Fungerar det inte med ett PCI-kort med medföljande CAM som jag stoppar in kortet i? (har inte börjat använda viasat ännu, flyttar inte förrän om två veckor).
    VIASAT säljer inte CA-moduler (CAM) till privatpersoner, som alla andra gör (Boxer, Canal Digital, ComHem m.fl.).
    Det finns andra typer av CAM som emulerar olika system, Ex. DragonCAM. Vet inte om dessa fungerar med VIASAT dock.
    Senast redigerad av rolrn den 2013-03-17 klockan 11:25.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    Hej!

    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    TBS-korten har stöd för UniCable. D.v.s. om du har ett LNB med stöd för detta så behöver du endast dra en kabeln till LNB1 på TBS-kortet.
    Ehr..... vad är LNB? Google-sökning säger något om Low-Noise Block...?

    Magnus

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    LNB = mikrovågshuvud, d.v.s. antennen som sitter i en liten plastlåda längst ut på din parabol :-)
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Magnuslar, som andra sa, viasat har inga CAM för privatpersoner, du måste antigen ha en CAM som kan programeras osv, ska fungerar med Viasat tror jag. Osäker på HDTV kanalerna. Alla andra system, CD, Comhem osv, där finns det CAM. Mitt TBS kort kan ta emot 4st olika satelliter på en gång, parallellt, kräver iofs unicable, eller så kan man ta emot alla kanaler på satelliten med ett quattro LNB som då kräver fyra kablar. Då behöver inte LNBn styras via någon box och man kan avkryptera alla kanaler på en gång, och mata ut via IPTV eller något annat skoj. Eller så kan man köra 4st satelliter, som viasat, CD, hotbird, astra, som vanligt till datorn, och titta på flera kanaler parallellt i datorn.

    Spela in en, två eller tre kanaler, TS filer och titta på en fjärde. Man kan göra många olika saker med kortet. Men alla har ju inte nytta av det, plus kortet kostar ju dubbelt så mycket som andra kort, eftersom det är flera tuners. Om jag var dig, skulle jag byta till CD istället, där slipper man problem med att t.ex. kortdelning inte fungerar på HD kanaler (finns undantag men i stort sett funkar det inte), det finns CA-moduler om man behöver. Hur mythTV fungerar, linux och den biten vet jag inget om.

Liknande ämnen

  1. Viasat fotboll fungerar inte?
    Av mickeez i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 19:59
  2. Viasat fungerar ej
    Av bandite i forum AzBox
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 18:18
  3. Fungerar Nyaste viasat kort?
    Av 2look4me i forum Viasat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 12:18
  4. VIASAT fungerar inte...
    Av Lasse_67 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 12:29
  5. Viasat fungerar nu med med MagicModule
    Av T-bird i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 17:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss