Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 35

Ämne: ComHem släcks ner i GBG och din DM500 blir värdelös!

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Sappa kör väl med Cryptoguard så CS är i alla fall uteslutet.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    67
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    IPTV är inte dåligt, problemet är usel programvara och boxarna. Sedan att man inte kan kortdela är ju en annan sak. Däremot förstår jag man vill komma bort från comhems monopol och kunna låta hyresgästerna välja mellan olika bolag osv, lite som stadsnät och där man väljer internetleverantör. Även om det lokala nätet är samma för alla. Att de i sin tur ger lägre priser tycker jag är mycket struntprat, däremot får man ett större utbud (i vissa fall inte). Däremot är hederlig kabel-TV än så länge bättre än IPTV då tekniken inte fortfarande är för ny tycker jag.

    Jag misstänker att den stora vinsten för IPTV bolagen är just man slipper så stor administrativ börda, med tanke på smartcards osv.
    IPTV är väl bra i teorin, men mig veterligen fungerar det inte bra någonstans.

  3. #23
    Något nytt på denna fronten?

  4. #24
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nej, inte annat än att jag nu kör på fiber via dalaenergis stadsnät. Mycket bättre än att man har t.ex. TP-uttag i lägenheter som många har. Där kan man ju bara få IPTV. Fördelen med fiberdosan i lägenheten är ju att den är triple play. Man kan alltså få direkt från dosan, IPTV, Internet, Telefoni, samt vanlig koax konverterare. Så man får analogt eller digitalt, så det finns analogt och DVB-C från Canal Digital.

    Fungerar alltså precis som man har ett comhem uttag men det bärs över fiber, inget fel på IPTV men man slipper då hålla på med IPTV och kan fortsätta med hederlig standardiserad DVB-C matning, precis som med vanlig kabel-TV. Iofs förstår jag varför man inte vill dra fiber till lägenheter, det är ju betydligt enklare hantera TP-kablar.

    Annars har jag inte hört något nytt om IPTV.

  5. #25
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Nej, inte annat än att jag nu kör på fiber via dalaenergis stadsnät. Mycket bättre än att man har t.ex. TP-uttag i lägenheter som många har. Där kan man ju bara få IPTV. Fördelen med fiberdosan i lägenheten är ju att den är triple play. Man kan alltså få direkt från dosan, IPTV, Internet, Telefoni, samt vanlig koax konverterare. Så man får analogt eller digitalt, så det finns analogt och DVB-C från Canal Digital.

    Fungerar alltså precis som man har ett comhem uttag men det bärs över fiber, inget fel på IPTV men man slipper då hålla på med IPTV och kan fortsätta med hederlig standardiserad DVB-C matning, precis som med vanlig kabel-TV. Iofs förstår jag varför man inte vill dra fiber till lägenheter, det är ju betydligt enklare hantera TP-kablar.

    Annars har jag inte hört något nytt om IPTV.
    Som nämns i första inlägget så kommer ju alla de allmännyttiga bostadsbolagen i Göteborg – Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Poseidon och GöteborgsLokaler att släcka ner kabel-TV-nätet i sina bostäder och istället erbjuda IPTV genom fibersatsningen "Framtidens Bredband".

    Är ganska säker på att svaret är nej men finns det någon operatör som erbjuder DVB-C-signal till lägenheten via fibern/TP-uttaget genom Framtidens Bredband i Göteborg?

  6. #26
    Någon som vet när det släcks ner i Stockholm?

  7. #27
    Någon som har något datum på när det släcks ner i Göteborg?

  8. #28

  9. #29
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jicarala, extremt sent svar, men ja, det är en fördel med fiber fram till varje lägenhet, just pga möjligheten att leverera iptv, internet, ip-telefoni, plus även vanlig kabel-tv (eller om man vill satellit tv).

    Det finns system idag med optisk LNB där man kan bygga opto-nät som kan förse många villor med en matning från en LNB, sedan bara koppla in satellitboxen och det blir precis som att ha en egen parabol monterad. Det enda som saknas är en ny diseqc som skulle kunna fungera över detta, så man kan välja på t.ex. 20-30 satelliter att ta emot.

    Men det är inte så intressant i dagsläget egentligen utan bolagen tycker det är bra att kunna mata ut hederlig kabel-tv via fiber. På sikt blir det nog fiberdosor i alla lägenheter, där man tar bort TP-kablarna, men det krävs en del innan det blir så säkerligen, plus det kräver mer investering. Så IPTV är nog framtiden tror jag, teknisk sett är det bra men operatörerna snikar på det genom komprimering och annat skit. Telias IPTV ska tydligen fungera bäst (utbudet och priset), däremot är boxarna och deras programvara ganska dålig.

  10. #30
    Men finns det något alternativ till dreambox via IPTV när koaxnätet stänger? Eller blir det helt dött då?

Liknande ämnen

  1. Problem med DM500-C (Comhem)
    Av j37viggen i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 17:30
  2. värdelös forum
    Av catlak i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 17:25
  3. Är det värdelös???
    Av Dado2002 i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-29, 22:31
  4. [LÖST] 20 november....Nu släcks sytemet hos ComHem:(
    Av K-BoB i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-19, 20:41
  5. [LÖST] PRG IV Värdelös?
    Av foggy i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 23:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss