Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Hittar inte Viasats kanaler

  1. #1

    Hittar inte Viasats kanaler

    Jag har nyligen skarvat och förlängt en kabel som jag tidigare har kunnat se både Viasat och Canal Digital på men nu hittar jag bara Canal Digitals kanaler men inte Viasat.

    Jag har en VU+ Solo2 och när jag söker på Thor 5/6 & Intelsat 10-02 at 0.8°W hittar jag 892 kanaler. När jag sedan söker på Astra 4A at 4.8°E hittar jag endast 16st rumänska kanaler.

    Jag har tidigare kunnat se Viasats kanaler utan problem men då var kabeln ungefär 30m kortare (kabeln är nu cirka 40m lång).

    Kan det vara längden på kabeln som är problemet, och vad hade jag isåfall kunnat göra för att åtgärda det?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    40m kabel är mycket. Går man över 15-20m så börjar det bli problem.
    Det finns mellanförstärkare man kan sätta in fast jag har aldrig provat det själv så jag kan inte säga hur bra det fungerar:

    http://satpro.se/default.asp?id=9600...28&ucat_nr=107
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    40m kabel är mycket. Går man över 15-20m så börjar det bli problem.
    Det finns mellanförstärkare man kan sätta in fast jag har aldrig provat det själv så jag kan inte säga hur bra det fungerar:

    http://satpro.se/default.asp?id=9600...28&ucat_nr=107
    Men jag har jättefin signal på alla Canal Digitals kanaler. Kan det verkligen skilja så mycket?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    som vanligt för lite info...
    typ av kontaktering? skarv? kabel? förläggningssätt? (klämd kabel, skarpa böjar, hårt klamrad?)

    edit: varför en ny sökning när du bara har förlängt kabeln? fick du ingen signal alls på via-kanalerna du hade innan?
    Senast redigerad av jajko den 2013-03-28 klockan 00:23.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jajko Visa inlägg
    som vanligt för lite info...
    typ av kontaktering? skarv? kabel? förläggningssätt? (klämd kabel, skarpa böjar, hårt klamrad?)
    Kabeln är skarvad på två ställen en efter cirka 10m och en 2m innan boxen. Det enda jag kan få ut av kabeln är att den är märkt RG6. Kabeln är klammrad fast nere vid golvlisterna. Den ska inte vara klämd någonstans och inte heller för hårt klammrad, men jag vet att vid minst två ställen förekommer det 90° böjar.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av jajko Visa inlägg

    edit: varför en ny sökning när du bara har förlängt kabeln? fick du ingen signal alls på via-kanalerna du hade innan?
    Jag har precis köpt en VU+ Solo2 och därför behövde jag en kabel ner i källaren för att där inte fanns någon befintlig kabel till parabolen. Jag valde då att skarva och förlänga en sladd som jag tidigare använt som en extra kabel till en inspelningsbar Viasat box som inte används längre.

  7. #7
    försök med en oskarvad kabel ,skarvarna medför spännings förluster.ha en musig helg.
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Man ska alla dar i veckan undvika att skarva en koax-kabel, dra en ny istället.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    har du använt sådan här skarv eller http://www.satvision.se/fskarv-honahona-p-479.html
    för det går ju spänning i kabeln 13/18 v beronde på om det är horisontal / vertikal

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    har du använt sådan här skarv eller http://www.satvision.se/fskarv-honahona-p-479.html
    för det går ju spänning i kabeln 13/18 v beronde på om det är horisontal / vertikal
    Ja det var en sådan skarv jag använde.

Liknande ämnen

  1. Hittar inte HD-kanaler på Thor6
    Av Blixten1 i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 19:17
  2. Hittar inte alla kanaler på min 500+(S)
    Av ctm555 i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 07:45
  3. Boxer hittar inte SVT-kanaler
    Av sturee i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 08:16
  4. Hittar inte kanaler
    Av Hanken i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 22:00
  5. Hittar inte alla kanaler
    Av Spidde i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 09:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss