Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Filformat på inspelning?

  1. #1

    Filformat på inspelning?

    Hej,
    Undrar om det blir en eller flera filer för varje inspelning? Om det är flera, kan ni beskriva de olika filerna? Hur blir filen/filerna namngivna? Skiljer sig olika distros?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  3. #3
    bra då fick jag svar på en halv fråga av fyra. Filnamnet slutar på.ts men hur ser filnamnet ut mer i detalj - står det tex datum, kanalnamn och programnamn + ev episodnamn? Kan ni ge ett exempel? Finns det programinformation innbäddat i filen eller i någon annan fil?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Var lite "wild & Crazy" och gör en egen inspelning så ser du !!
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Här finns lite mer

    http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_transport_stream

    http://www.google.se/search?q=transp...w=1410&bih=794

    Enkelt kan man säga, att en .ts fil innehåller video och ljud, för TV är det vanligtvis MPEG2 eller MPEG4 (både SDTV och HDTV), samt ljud vilket oftast är stereo, ac3 2.0 eller ac3 5.1 men att hantera .ts filer är inte det lättaste. Bäst ska tydligen vara klippa och fixa saker via avisynth (via megui) fast jag har inte kommit så långt ännu. Har som litet projekt att konvertera .ts till x264 .mkv (man kan fuska och använda andra program för genvägar dit).

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Här finns lite mer

    http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG_transport_stream

    http://www.google.se/search?q=transp...w=1410&bih=794

    Enkelt kan man säga, att en .ts fil innehåller video och ljud, för TV är det vanligtvis MPEG2 eller MPEG4 (både SDTV och HDTV), samt ljud vilket oftast är stereo, ac3 2.0 eller ac3 5.1 men att hantera .ts filer är inte det lättaste. Bäst ska tydligen vara klippa och fixa saker via avisynth (via megui) fast jag har inte kommit så långt ännu. Har som litet projekt att konvertera .ts till x264 .mkv (man kan fuska och använda andra program för genvägar dit).
    ProjectX för att hantera ts sd-upplösning. Kan både klippa&klistra och muxa....

    Not sent from an IThing?
    DM8000 OpenPLi / DM800 OpenPLi |
    Ubuntu 16.04 OSCam 1.2x.xx

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Var lite "wild & Crazy" och gör en egen inspelning så ser du !!
    Har ingen dreambox nu - funderar på att skaffa en sådan i stället för HTPCn med Windows Media Center. Jag samlar nämligen på TV-program och vill inte behöva konvertera, döpa om eller komplettera med programinformationstext. Det skall vara så smidigt och så standardiserat som möjligt för att man enkel skall kunna se vad man spelat in och kunna titta på något program flera år senare!

    WMC sparar en .wtv-fil eller tidigare en .dvr-ms-fil tex "Crankworx_Extreme Sports_17_04_2007_23_00_06.dvr-ms". De är ett eget containerformat med mpeg video och går att spela upp i Windows Mediaspelaren eller i WMC på alla windowsdatorer. Filen innehåller också en textsträng med programinformation från EPGn, i exemplet ovan "Action from the annual Crankworx freeride mountainbike..." Det är himla tråkigt att deras format inte är speciellt öppna. Vill man tex redigera i inspelningarna så har jag bara hittat några program som klarar det och bara ett program där det går mycket snabbt att redigera och spara - VideoRedo heter det.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Så här ser filnamnet ut typ: "20130408 2057 - TV4 HD - Elementary.ts"
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Jag kan ju inte detta med "spela in, konvertera osv" på min linux STB,
    men @matkoh hur gör jag för att få med/visa EPG infoformationen på "20130408 2057 - TV4 HD - Elementary.ts"
    Tydligen går det bra på windows

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Ingen aning, använder aldrig den funktionen. Spelar bara in saker som jag inte hinner / orkar se dag 1 för att kunna se dem dag 2.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Inspelning
    Av Jocce_84 i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 14:21
  2. DM800 HD Filformat
    Av rimmen i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 10:11
  3. Dreambox 600PVR Filformat.
    Av Willom i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 19:05
  4. Filformat vid inspelning?
    Av Snouser i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 15:04
  5. Filformat,
    Av Smålänningen i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-12-30, 12:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss