Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Viasat radiokanaler streams

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo det är möjligt, en sak är bra med radio via satellit, det finns ganska många bra kanaler där det INTE pratas så grymt mycket. Men blir ju less på P3 och andra kanaler där dom ständigt ska prata messa goja, riktigt jobbiga är många programledare också, inte bara P3, utan även Rix (risk) FM osv. Bandit lyssnar jag på ibland, helt ok för sådan typ av musik.

    I övrigt föredrar jag en del engelska kanaler, LBC, samt absolut stationerna. Tror alla sänder från london. Lyssnar via streaming då jag inte har en parabol som kan ta in dessa än så länge.

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 025
    Tackad
    78 gånger
    Jo jag håller med dig att det är väldigt bra ljud när man lyssnar via satellit det måste ju vara DAB sändningar dom sänder ut

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    joakim95, jag vet faktiskt inte, jag tror inte det är DAB utan bara typ MPEG2 ljud, och att alla radiostationer är digitala, att det inte sker någon konvertering till analogt någon stans i kedjan tills det kommer ner till mottagarens digitalbox. Antagligen så är det någon form av digital distribution från stationerna och det är denna som sedan uplinkas till satelliterna.

    Men jag bara spekulerar jag vet inte exakt hur det fungerar.

  4. #4
    Njae. Det är inte DAB. Det är inte sällan lägre bitrate på DAB-sändningarna.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Lite konstigt är det att radiokanalerna är så pass bra via satellit, man har ju vant sig vid hur uselt FM ljudet är, fast det kanske också är kopplat till att man lyssnar på sämre apparater. Lite som att ha usla plasthögtalare till sin dator och titta på film, sedan när man går på bio, eller har hemmabiosystem och liknande så är ljudet grymt mycket bättre.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är beroende på vilka kanaler du lyssnar på. SR använder betydligt större bandbredd för sina radiostationer än övriga radiostationer. Hårt komprimerade reklamradiostationer som sänder i mono låter naturligtvis egentligen för jävligt, men de vet om att lyssnarna oftast gör andra saker samtidigt och att de fungerar som bakgrundsskval.

    Över satellit har sändarna större bandbredd att leka med än med det analoga FM-bandet där det är jättetrångt. MEN om du jämför radiostationer som är ensam om sin transponder mot där 25 stationer trängs på samma transponder på satellit bör du höra en kvalitetsskillnad.

  7. #7
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 025
    Tackad
    78 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Det är beroende på vilka kanaler du lyssnar på. SR använder betydligt större bandbredd för sina radiostationer än övriga radiostationer. Hårt komprimerade reklamradiostationer som sänder i mono låter naturligtvis egentligen för jävligt, men de vet om att lyssnarna oftast gör andra saker samtidigt och att de fungerar som bakgrundsskval.

    Över satellit har sändarna större bandbredd att leka med än med det analoga FM-bandet där det är jättetrångt. MEN om du jämför radiostationer som är ensam om sin transponder mot där 25 stationer trängs på samma transponder på satellit bör du höra en kvalitetsskillnad.
    Håller helt med dig jag tycker det finns för lite radiokanaler på FM bandet det är bara titta på USA hur många kanaler dom har på FM. Snart täcker DAB sändningarna hela landet och blir det fler kanaler att lyssna på. Senare när FM försvinner då blir man tvungen att köpa in nya radioapparater att byta i hemmet och i bilen det blir nog en dyr historia
    Senast redigerad av joakim95 den 2013-04-26 klockan 14:43.

  8. #8
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 025
    Tackad
    78 gånger
    Citat Ursprungligen postat av music4keep Visa inlägg
    Njae. Det är inte DAB. Det är inte sällan lägre bitrate på DAB-sändningarna.
    Jag hittade en kanal som sänder i DAB den heter 54 BFBS UK DAB och den finns på Eutelsat 10E

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    joakim95, jasså, intressant är det verkligen svenska P4 som sänder där (från SR), samt radio sweden, vad är det ?

    Intressant veta om det finns andra radiokanaler som sänds från Sverige på andra satelliter. Jag trodde det bara var CD och Viasat men iofs är deras täckning usel, det är ju möjligt man vill sända SR's kanaler på annan satellit som täcker in hela Europa bättre

  10. #10
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 025
    Tackad
    78 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    joakim95, jasså, intressant är det verkligen svenska P4 som sänder där (från SR), samt radio sweden, vad är det ?

    Intressant veta om det finns andra radiokanaler som sänds från Sverige på andra satelliter. Jag trodde det bara var CD och Viasat men iofs är deras täckning usel, det är ju möjligt man vill sända SR's kanaler på annan satellit som täcker in hela Europa bättre
    Jo det är svenska SR P4 och radio sweden är SR P1 dom ligger på samma frekvens som SVT World

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 07:42
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 19:53
  3. Vilka radiokanaler.
    Av dabjork i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 21:10
  4. Svenska Radiokanaler med CD?
    Av mdredfox8 i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 07:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss