Citat Ursprungligen postat av majjtin Visa inlägg
atomized: hur vet jag om det är caid093E? Vilka boxar rekomenderar du om man ska köra både Viasat och CD i samma box till ett rimligt pris? Vad är det för skillnad på DB och VU+?
Du fick ett bra svar av gillette hur man kan se skillnad på ett 090F och ett 093E kort. Generellt tror jag man kan säga att om ditt kort är nyare än tre år eller så så är det ett 093E kort.

Det här med vilka boxar som är "bäst" är mycket en fråga om tycke och smak. Det är som att fråga vilken bil som är "bäst", en del kommer att rekommendera Fiat, en del Rolls-Royce och andra Volvo eller Ford...

Jag skulle rekommendera en box som kör Enigma2 i alla fall. Detta för att det mesta av mjukvaruutvecklingen sker där. Då har vi Dreambox (original och kloner) samt t.ex. Vu+. Det finns nog några till men jag är inte uppdaterad på alla.
Själv kör jag en Vu+ Duo som jag är väldigt nöjd med. Det är en box som kostar ganska lite men ger all funktionalitet som en äkta Dreambox gör. Jag kunde också valt en äkta Dreambox om jag hade gott om pengar eller en Dreambox klon om jag ville snåla. Allt beror ju på hur stor plånbok man har. Dock kanske jag inte rekommenderar en Dreambox klon till en nybörjare då det är lite meckigare att bedöma kvalitet, veta exakt vilka mjukvaror som passar m.m.

Alla som jag nämnt nu kan utan problem köra både CD och Viasat (förutom Viasats HD-kanaler).

Att lära en total nybörjare allt om hur man exakt sätter upp sin anläggning och konfigurerar sin box/boxar är ganska omfattande och det har beskrivits många gånger om i forumet. Jag föreslår att du söker och läser så mycket du kan och sedan kommer tillbaka med de frågor du inte kan klura ut eller hitta svaret på.