Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Dreambox - Hemmabio. HJÄLP!

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
    klart det blir ljud, men klart sämre när du plockar det från scarten, byt box till en 500hd och använd hdmi
    Man tager vad man haver och nu har jag ingen 500hd även om det kanske är ett köp som behövs göras i framtiden någon gång. Vet att alla är "anti scart" men nu är det som det är. Och frågan gällde väl inte vilken box/sladd som ger bäst ljud. Frågan löd snarare nått i stil med:

    "Om jag vill kolla film på hemmabiosystemet (bluray skiva, via DLNA) hur kopplar jag då för att få ljud i HBsystemet & bild på tven?"

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    1. Optical out-kabel från din Dreambox till förstärkaren. Inget annat funkar om du vill ha 5.1-ljud. Även om det finns en optical out på din LG så skickar den bara vidare tvåkanalsljud till förstärkaren.
    2. Scart till Component-kabel för bild till TV:n. Man får faktiskt en dräglig bild med den lösningen till en äldre box.
    3. Programmerbar universalfjärr typ Logitech gör sedan livet enklare. Tänk på att fjärren ska ha röd-blå-gul-grön knappar eftersom dessa är centrala i Dreamboxens fjärr.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Jag har inte läåst på om din specifika receiver, men på "de flesta" receivrar av idag går det att konvertera de flesta inkällor till en HDMI-utsignal.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    1. Optical out-kabel från din Dreambox till förstärkaren. Inget annat funkar om du vill ha 5.1-ljud. Även om det finns en optical out på din LG så skickar den bara vidare tvåkanalsljud till förstärkaren.
    2. Scart till Component-kabel för bild till TV:n. Man får faktiskt en dräglig bild med den lösningen till en äldre box.
    3. Programmerbar universalfjärr typ Logitech gör sedan livet enklare. Tänk på att fjärren ska ha röd-blå-gul-grön knappar eftersom dessa är centrala i Dreamboxens fjärr.
    1. HBsystemet jag har köpt är endast 2.1 då det passar mina behov bäst. Så då borde väl en optical out från tven till Hbsystemet vara bästa, enklaste alternativet?
    2. Scart till Component-kabel ger alltså bättre bild än en vanlig scart? Är det en sånhär -> http://www.ljudfokus.se/produkt/supr...-kartong/4695/
    3. Smart! Bra idé! Volymen, hur sköter jag den? Via dreamboxen? via tven? via hemmabiosystemet?

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    Ja det är rätt kabel. Borde gå att hitta nån billigare.

    Jag har en LG plasma som man kan ställa in att en scartingång tar emot component. Klarar din också det så sparar du in pengarna för kabeln

    Opt ut från boxen direkt in i HB. Reglera ljudet med HB. Digitalt hela vägen.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    Ja det är rätt kabel. Borde gå att hitta nån billigare.

    Jag har en LG plasma som man kan ställa in att en scartingång tar emot component. Klarar din också det så sparar du in pengarna för kabeln

    Opt ut från boxen direkt in i HB. Reglera ljudet med HB. Digitalt hela vägen.
    Men jag kör ju med en vanlig scartkabel från DB till TV nu. Det ger väl bättre bild än en component?
    Opt ut från DB till HB? Varför inte DB till TV via scart, sen Optiskt ljudkabel från TV till HB?

  7. #17
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Component ger alla dar i veckan bättre bild än SCART.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #18
    Jag hade kopplat optisk från din DM600 till ljuddystemet och med scart till TVn (eller den kablen de andra rekommenderar).

    Då kan du välja att ha ljud i TVn när du vill ha det, och sen bara starta ljudsystemet när du vill ha använda dina högtalare.

    Du borde dock verkligen se över att byta till en box med HDMI, tex en DM800SE.

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av ArneW Visa inlägg
    Jag hade kopplat optisk från din DM600 till ljuddystemet och med scart till TVn (eller den kablen de andra rekommenderar).

    Då kan du välja att ha ljud i TVn när du vill ha det, och sen bara starta ljudsystemet när du vill ha använda dina högtalare.

    Du borde dock verkligen se över att byta till en box med HDMI, tex en DM800SE.
    Precis så jag kör atm och det funkar över förväntan! Det blev jätte bra! Självklart skulle jag vilja ha en box med hdmi men det är en kostnadsfråga förtillfället. Just nu duger det fint med scart, har ändå inga hd-kanaler att titta på

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    hmm googla detta, scart är RGB ex här
    comp vs rgb

    --------------------------------------------------------------------------------

    At the end of the day everything you see is converted to RGB be it on plasma,projector or crt. component is compressed whichever way you look at it and it can be argued that it is not possible to produce every colour using component. Ok, so DVD stores the picture as component and you can't make something out of nothing, but the only reason that component may outperform RGB
    is because of the tweaks (progressive) done to it because ntsc was so junk in the first place.

    (sorry if I've repeated anyone but I'm tired and tried to read all the previous posts in 30 secs)

    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    Component ger alla dar i veckan bättre bild än SCART.

Liknande ämnen

  1. dreambox hjälp
    Av klut i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:29
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 20:47
  3. Koppla till hemmabio
    Av Jimmi i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 21:53
  4. dreambox hjälp!
    Av reecord i forum Övriga mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 21:33
  5. Dreambox Hjälp
    Av por i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-29, 14:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss