DB->TV med Scart (bild+ljud)
DB->HB med optisk kabel (ljud)
HB->TV med HDMI (bild+ljud)
Sen är det bara att sänka bort allt ljud på tv:n och kör ljudet genom hemmabio-systemet. Du behöver bara byta ingång på tv:n och HB när du byter källa.
DB->TV med Scart (bild+ljud)
DB->HB med optisk kabel (ljud)
HB->TV med HDMI (bild+ljud)
Sen är det bara att sänka bort allt ljud på tv:n och kör ljudet genom hemmabio-systemet. Du behöver bara byta ingång på tv:n och HB när du byter källa.
DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120
Hmmmm.
DB -> HB med HDMI in
HB -> TV med HDMI out
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Hmmm.
Så var det. Men är det verkligen någon som har kvar de föråldrade boxarna ??
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
ja kör optisk ut från min panasonic till hb då går allt ljud via hb när den är igån
Detta låter vettigt! Men att byta ingång på tv:n och HB när jag byter källa hänger jag inte riktigt med på? Om jag ska titta genom HB på tv räcker det med att dra en HDMI i mellan då bara?
Trodde att jag var tvungen att ha ARC ingång/utgång på tv:n samt HB då? Räcker det med hdmi 1.3?
@jo1
har du 5.1 ljud ut från tv i den optiska ? på samsung får du bara 2 kanaler från den optiska utgången .
Har pratat med en kompis som även han har beställt hemmabio system och använder en likadan dreambox som jag hemma. Han säger att allt ljud som kommer in i tv:n via dreambox (scart), xbox (hdmi) går att få ut i hemmabiosystemet genom optical digital audio out uttaget i tv:n genom en optiskt ljudkabel in i hemmabiosystemet. Så ska allt ljud som kommer in i tven komma ut i hemmabiosystemet. Stämmer det?
Om så är fallet så är ju ljudet när jag kollar tvkanaler löst på det viset. Om jag däremot vill kolla film på hemmabiosystemet (bluray skiva, via DLNA) hur kopplar jag då för att få ljud i HBsystemet & bild på tven?
Man tager vad man haver och nu har jag ingen 500hd även om det kanske är ett köp som behövs göras i framtiden någon gång. Vet att alla är "anti scart" men nu är det som det är. Och frågan gällde väl inte vilken box/sladd som ger bäst ljud. Frågan löd snarare nått i stil med:
"Om jag vill kolla film på hemmabiosystemet (bluray skiva, via DLNA) hur kopplar jag då för att få ljud i HBsystemet & bild på tven?"