Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Dreambox - Hemmabio. HJÄLP!

  1. #1

    Dreambox - Hemmabio. HJÄLP!

    Hej gott folk!
    Helt ny här och helt ny när det gäller hemelektronik också egentligen. Jag har kört fast när det gäller dreambox, tv & hemmabiosystem här hemma.
    Jag vill koppla ihop allt för att få så smidigt, bra och fint ljud och bild som möjligt. Detta är vad jag har att leka med:

    Tv - http://www.lg.com/se/tv/lg-55LE550N
    Dreambox - http://dreambox.se/index.php?route=p...&product_id=64
    Hemmabio - http://www.pioneer.eu/se/products/42...S525/page.html

    Kort och gott, hur ska jag koppla ihop det här för att det ska funka så bra som möjligt?
    Får tvkanalerna genom dreamboxen till tven via scart. Nu har jag köpt till HBsystemet och vill först och främst få ut ljudet i HBsystemet när jag tittar på tv.
    Sen vill jag även kolla film genom DLNA på HBsystemet i tven. Bilden kommer jag alltid att ha via dreamboxen till tven via scart antar jag? Eller kan jag få bilden genom HBsystemet till tven med kanalerna på dreamboxen på nått vis? Förlåt för alla korkade frågor men är som sagt en riktigt nybörjare när det kommer till sånna här saker.
    All hjälp uppskattas enormt!

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    DB->TV med Scart (bild+ljud)
    DB->HB med optisk kabel (ljud)
    HB->TV med HDMI (bild+ljud)

    Sen är det bara att sänka bort allt ljud på tv:n och kör ljudet genom hemmabio-systemet. Du behöver bara byta ingång på tv:n och HB när du byter källa.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    DB -> HB med HDMI in
    HB -> TV med HDMI out
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    DB -> HB med HDMI in
    HB -> TV med HDMI out
    Du missade kanske att det var en DM600c han hade. Eller tänkte du att han skulle köra någon tackling Scart->HDMI lösning?
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Så var det. Men är det verkligen någon som har kvar de föråldrade boxarna ??
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ja kör optisk ut från min panasonic till hb då går allt ljud via hb när den är igån

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    DB->TV med Scart (bild+ljud)
    DB->HB med optisk kabel (ljud)
    HB->TV med HDMI (bild+ljud)

    Sen är det bara att sänka bort allt ljud på tv:n och kör ljudet genom hemmabio-systemet. Du behöver bara byta ingång på tv:n och HB när du byter källa.
    Detta låter vettigt! Men att byta ingång på tv:n och HB när jag byter källa hänger jag inte riktigt med på? Om jag ska titta genom HB på tv räcker det med att dra en HDMI i mellan då bara?
    Trodde att jag var tvungen att ha ARC ingång/utgång på tv:n samt HB då? Räcker det med hdmi 1.3?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    @jo1

    har du 5.1 ljud ut från tv i den optiska ? på samsung får du bara 2 kanaler från den optiska utgången .

  9. #9
    Har pratat med en kompis som även han har beställt hemmabio system och använder en likadan dreambox som jag hemma. Han säger att allt ljud som kommer in i tv:n via dreambox (scart), xbox (hdmi) går att få ut i hemmabiosystemet genom optical digital audio out uttaget i tv:n genom en optiskt ljudkabel in i hemmabiosystemet. Så ska allt ljud som kommer in i tven komma ut i hemmabiosystemet. Stämmer det?

    Om så är fallet så är ju ljudet när jag kollar tvkanaler löst på det viset. Om jag däremot vill kolla film på hemmabiosystemet (bluray skiva, via DLNA) hur kopplar jag då för att få ljud i HBsystemet & bild på tven?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    klart det blir ljud, men klart sämre när du plockar det från scarten, byt box till en 500hd och använd hdmi
    Citat Ursprungligen postat av st0rkjaevel Visa inlägg
    Har pratat med en kompis som även han har beställt hemmabio system och använder en likadan dreambox som jag hemma. Han säger att allt ljud som kommer in i tv:n via dreambox (scart), xbox (hdmi) går att få ut i hemmabiosystemet genom optical digital audio out uttaget i tv:n genom en optiskt ljudkabel in i hemmabiosystemet. Så ska allt ljud som kommer in i tven komma ut i hemmabiosystemet. Stämmer det?

    Om så är fallet så är ju ljudet när jag kollar tvkanaler löst på det viset. Om jag däremot vill kolla film på hemmabiosystemet (bluray skiva, via DLNA) hur kopplar jag då för att få ljud i HBsystemet & bild på tven?

Liknande ämnen

  1. dreambox hjälp
    Av klut i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:29
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 20:47
  3. Koppla till hemmabio
    Av Jimmi i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 21:53
  4. dreambox hjälp!
    Av reecord i forum Övriga mottagare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 21:33
  5. Dreambox Hjälp
    Av por i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-29, 14:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss