Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Många frågor angående Dreambox till just min miljö

  1. #1

    Question Många frågor angående Dreambox till just min miljö

    Hej!
    Jag har tänkt mig att investera i ett par dreamboxar. Har läst på en hel del men behöver lite hjälp då jag inte riktigt vet vad jag behöver. Jag ska ha två dreamboxar i mitt hem där jag ska kunna se på både Canal digital och Viasats kanaler. Krypteringen kommer nog att ske med hjälp utav Mgcamd eller liknade virtuell cam. Boxarna ska klara av HD och ska kunna spela in/visa filmer från min NAS.

    Idag har jag Canal digital med två huvuden, ett vanligt huvud och ett HD huvud. Vad behöver jag för huvuden? Behöver jag en eller flera diseq switchar? Vad behöver jag för boxar? Behöver jag ha flera turners på dem? Har även läst lite om att det finns dremboxar, piratkopior av dreamboxar och liknande boxar med samma mjukvara som ska fungera men kvalitén skiljer sig. Vad ska man satsa på?


    Många frågor, tacksam för varje svar!
    //Jimmy

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    vad då nu fattar ja inget du har canal digital med 2 lnb ett vanligt och ett med hd ??????
    så här är det du vill ha canal digital och viasat
    du behöver en parabol med 2 lnb och sen drar du in bägge kablarna från parabolen till 2 boxar
    du kan kör a med 500hd eller 800hd beroende på va du vill betala för boxarna

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    vad då nu fattar ja inget du har canal digital med 2 lnb ett vanligt och ett med hd ??????
    så här är det du vill ha canal digital och viasat
    du behöver en parabol med 2 lnb och sen drar du in bägge kablarna från parabolen till 2 boxar
    du kan kör a med 500hd eller 800hd beroende på va du vill betala för boxarna
    Jag kan ha missuppfattat det hela. När vi fick en HDTV för 4-5 år sedan så fick vi en ny lnb på parabolen. Vi behöll då den gamla tvn och instrallerade då en ny box tillsammans med en extra lnb. HDTV:n har idag 2 antennkablar anslutna medans den andra tv:n bara har en kabel. Jag drog då slutsatsen att det fanns HD och icke HD antenner. Vad ska man med två lnbs till? ska jag dra en kabel till varje box?

    800hd är väl att föredra då 500hd bara stödjer 1080i?
    Senast redigerad av jimmyb den 2013-05-09 klockan 02:41.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Ingen Dreambox stödjer bättre upplösning än 1080i, och ingen operatör (ännu) sänder i bättre upplösning ändå. DM800 är en utgången box, finns bara Kinakopior kvar.

    Till din parabol så behöver du :
    - 2 st TWIN LNB
    - 2 st Diseqs
    - 1 kabel till respektive box.

    Du har förmodligen 2 LNB idag varav ena pekar mot Sirius (4.8E) = Viasat & den andra mot Thor (0.8W) = Canal Digital
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Jag kan rekommendera Vu+ Solo2, väldigt prisvärd box och klarar allt du önskar.
    Dubbla tuners så du kan spela in en kanal och titta på en annan m.m.

    Det du behöver då är:
    2 st Vu+ Solo2
    2 st quad LNB http://www.satpro.se/default.asp?id=...div=104&show=1
    2 st diseqc 4/2 Exempel: http://www.satpro.se/default.asp?id=...28&ucat_nr=105

    Sedan ska du dra ner 2 kablar från från ena swtichen till ena boxen och likadant från andra switchen till andra boxen.
    Du drar 2 kablar till switcharna från varje lnb.
    Senast redigerad av rodak den 2013-05-09 klockan 08:58.

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rodak Visa inlägg
    Jag kan rekommendera Vu+ Solo2, väldigt prisvärd box och klarar allt du önskar.
    Dubbla tuners så du kan spela in en kanal och titta på en annan m.m.

    Det du behöver då är:
    2 st Vu+ Solo2
    2 st quad LNB http://www.satpro.se/default.asp?id=...div=104&show=1
    2 st diseqc 4/2 Exempel: http://www.satpro.se/default.asp?id=...28&ucat_nr=105

    Sedan ska du dra ner 2 kablar från från ena swtichen till ena boxen och likadant från andra switchen till andra boxen.
    Du drar 2 kablar till switcharna från varje lnb.
    VU+ Solo2 har inte dubbla tuners.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ab12cd34 Visa inlägg
    VU+ Solo2 har inte dubbla tuners.
    Vu+ Solo har inte dubbla tuners, Vu+ Solo2 har, hur kan jag annars ha 2 sladdar inkopplade och kolla på en kanal samtidigt som jag kollar på en annan?

    Solo2:

    Solo:
    Senast redigerad av rodak den 2013-05-09 klockan 12:17.

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Helt rätt, hade missat skillnaden mellan Solo och Solo2.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Skulle gissa att det du kallar HD lnb är ett twinhuvud därav 2 kablar,
    Citat Ursprungligen postat av jimmyb Visa inlägg
    Jag kan ha missuppfattat det hela. När vi fick en HDTV för 4-5 år sedan så fick vi en ny lnb på parabolen. Vi behöll då den gamla tvn och instrallerade då en ny box tillsammans med en extra lnb. HDTV:n har idag 2 antennkablar anslutna medans den andra tv:n bara har en kabel. Jag drog då slutsatsen att det fanns HD och icke HD antenner. Vad ska man med två lnbs till? ska jag dra en kabel till varje box?

    800hd är väl att föredra då 500hd bara stödjer 1080i?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av rodak Visa inlägg
    Jag kan rekommendera Vu+ Solo2, väldigt prisvärd box och klarar allt du önskar.
    Dubbla tuners så du kan spela in en kanal och titta på en annan m.m.

    Det du behöver då är:
    2 st Vu+ Solo2
    2 st quad LNB http://www.satpro.se/default.asp?id=...div=104&show=1
    2 st diseqc 4/2 Exempel: http://www.satpro.se/default.asp?id=...28&ucat_nr=105

    Sedan ska du dra ner 2 kablar från från ena swtichen till ena boxen och likadant från andra switchen till andra boxen.
    Du drar 2 kablar till switcharna från varje lnb.
    Tack som fan den box verkar ju jävligt schysst. Det spelar väl ingen roll om den som delar ut kortet har en dreambox? HD boxen har antagligen två turners för att vi ska kunna spela in en kanal och titta på en annan. Vilket av de olika quad lnb ska man? Kan du ge mig artikel numret? Vart skulle du rekommendera att jag köper boxen?

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-15, 12:41
  2. Lite frågor angående Dreambox 500+S
    Av Wander i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 17:43
  3. Frågor angående Dreambox DM 600 PVR
    Av DennisOlof i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 21:42
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 17:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss