Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Hittar inga HD-kanaler efter installation av ny image

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    roflol jo kan det ju va

  2. #12
    Jag har ingen lösning på problemet, utan gör det väl bara ännu mer mystiskt.
    Jag har flera DM800 hemma, och även en Sunray4 som har gått med open Pli 2.1 i säkert snart 2 år utan något som helst problem. Jag uppgraderade den till Open Pli 4.0 och allt fungerar, förutom att jag inte får in de HD-kanaler som finns på 10934 H på Thor 0,8 - bland annat Discovery Showcase och BBC HD. Jag har tankat ner senaste satellites.xml från http://satellites.xml.eu och på alla andra kanaler som hittas så är signalstyrkan nästan 100% och BER 0.
    Hur jag än försöker scanna just den transpondern manuellt så hittar den inga HD-kanaler från den transpondern.

    Jag går till grabbens rum och lånar hans original DM800 med pli 2.1 på och kopplar in antennkabeln som går till Sunray4 boxen och scannar igen samma transponder, och då hittas alla HD-kanaler.
    Så jag drar slutsatsen att det inte beror på antennen, huvudet eller switchen, utan måste vara något med imagen.
    Jag beslutar mig för att gå tillbaks till 2.1 på min Sunray4. Men dra på trissor, det fungerar inte längre där heller! Jag uppgraderar till Pli 3.0 och testar - samma sak där.
    Lite uppgivet så pluggar jag ur hårddisken så att den inte ska ta med sig något skräp från den och uppgraderar till den allra senaste builden av Pli 4.0. Konfigurerar allt från scratch denna gång och formaterar disken helt och hållet. Innan jag gör något mer så går jag till att manuellt scanna transponder 10934 H - och nu plötsligt hittar den alla HD-kanaler! Men varför? Det kan jag inte förklara.


    Detta var för ett par dagar sedan, jag lade in senaste picons, och njuter av en mycket snabbare box än innan med Pli 2.1, OSCAM som softcam istället för mgcamd, mycket snyggare Open Webif web-stöd, kolla in "TV MultiEPG", mycket bra gränssnitt där picon-ikonerna dyker upp och med den klart bästa översikten jag sett av webbaserad EPG. Och alla kanaler finns där med 100% signalstyrka.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    57
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av arctica Visa inlägg
    Lite uppgivet så pluggar jag ur hårddisken så att den inte ska ta med sig något skräp från den och uppgraderar till den allra senaste builden av Pli 4.0. Konfigurerar allt från scratch denna gång och formaterar disken helt och hållet. Innan jag gör något mer så går jag till att manuellt scanna transponder 10934 H - och nu plötsligt hittar den alla HD-kanaler! Men varför? Det kan jag inte förklara.
    Open pli har ett plugin autobackup eller vad det nu heter, som backar upp dina inställningar till hdd. Så om du installerar om, så tar den med dom inställningarna. Är det då nåt knas med dom så följer det med till den nya installationen. Så du hittade både orsak och fel när du kopplade ur hdd. Nästa gång (om det blir fel) så behöver du inte koppla ur den utan bara radera dessa mappar först.
    Untitled-1.jpg
    End of Line:

  4. #14
    Slände in Pli 3.0 idag för att testa. Samma fel. Hittar inga hd-kanaler vid kanalsökning. Laddade över favoriter från andra boxen som test men fick samma fel -Tuning misslyckades. Men efter att ha stått kvad på HD-kanaeln 2 minuter så dök plötsligt bilden upp. Får perfekt signal med 15,5dB i någon minut sedan samma fel ,0,0dB. Väntar en minut och bild igen. Så håller det på. Som sagt nätdel och tuner lånade jag från andra boxen men får samma fel. Återstår väl att skicka den i soptunnan. Köpte en VU+Solo2 i vecka vilket var en positiv upplevelse.

  5. #15
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Hmm....
    Om det funkade förut, byt tillbaka till Gemini så ser du om det är hårdvaru- eller imageproblem?
    Är du riktigt säker på att det inte är PSU, tuner eller diseqc?
    Testat med olika värde på tone amplitude?
    telnet:
    cat /proc/stb/frontend/0/tone_amplitude
    echo X > /proc/stb/frontend/0/tone_amplitude
    X = 1 till 10

    Byt de stora elektrolyterna innan du slänger boxen, 4700uf.

  6. #16
    Tack för tipset. Jag har bytt psu, tuner samt diseq med samma resultat. Får tyvärr inte igång cccam på Gemeni så den testen har jag inte lyckats med. Känns som att felet ligger på moderkortet.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Stenzolid Visa inlägg
    Slände in Pli 3.0 idag för att testa. Samma fel. Hittar inga hd-kanaler vid kanalsökning. Laddade över favoriter från andra boxen som test men fick samma fel -Tuning misslyckades. Men efter att ha stått kvad på HD-kanaeln 2 minuter så dök plötsligt bilden upp. Får perfekt signal med 15,5dB i någon minut sedan samma fel ,0,0dB. Väntar en minut och bild igen. Så håller det på. Som sagt nätdel och tuner lånade jag från andra boxen men får samma fel. Återstår väl att skicka den i soptunnan. Köpte en VU+Solo2 i vecka vilket var en positiv upplevelse.
    Jag har en 800HD (ej SE), och hade precis dessa problemen fast då med openpli 2.1 (finns ju ingen högre för den gamla boxen). De har dock blivit värre och värre det senaste halvåret. Köpten en ny alps rev M tuner och slängde in, nu fungerar allt riktigt fint.

  8. #18
    Nu har nästa DM800 samma fel. Får ingen signal på HD kanalerna. Signalen är 0 db men står jag på kanalen några minuter kan den plötsligt hoppa igång med 14 db. Dock laggar bilden mycket. Har fungerar perfekt en längre tid tills detta uppstod. Har bytt psu och nätdel från en fungerande box men det blir samma fel. Ny image hjälper inte heller. Gör man en sökning så hittas inga hd-kanaler så jag får lägga tillbaka kanalerna med Drembox edit. Tips?

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Stenzolid Visa inlägg
    Nu har nästa DM800 samma fel. Får ingen signal på HD kanalerna. Signalen är 0 db men står jag på kanalen några minuter kan den plötsligt hoppa igång med 14 db. Dock laggar bilden mycket. Har fungerar perfekt en längre tid tills detta uppstod. Har bytt psu och nätdel från en fungerande box men det blir samma fel. Ny image hjälper inte heller. Gör man en sökning så hittas inga hd-kanaler så jag får lägga tillbaka kanalerna med Drembox edit. Tips?
    Fixade en polares box med just det problemet. Provade att göra rent kontaktytorna på gamla först med det hjälpte inte. Så det blev tuner byte. Efter det funka den som vanligt igen.

Liknande ämnen

  1. Hittar inga kanaler
    Av MuckoKD i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 19:41
  2. Hittar inga kanaler
    Av jsidj i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 23:59
  3. Hittar inga kanaler
    Av satte90 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 15:06
  4. hittar inga kanaler
    Av knipp i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 14:17
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss